I keď zatiaľ internet nie je na Slovensku rozšírený tak ako na západ od nás, pracuje s ním stále viac ľudí. A tí ho samozrejme využívajú nielen na hľadanie odborných informácií, ale aj na nakupovanie, zábavu a – hľadanie práce.
Spoločnosť LMC sa chcela dozvedieť viac o zvykoch a preferenciách slovenskej „internetovej“ komunity a zadala agentúram TNS SK a Mr. Think niekoľko otázok.
Ako často menia prácu?
Pomerne veľká časť užívateľov internetu - v skúmanej vzorke ich bolo skoro 20 percent - zmenila zamestnanie v poslednom roku. Najčastejšie sú to mladí ľudia do 29 rokov.
Ešte viac respondentov, celých 34,7 percent, o zmene zamestnania do roka uvažuje. Väčšinou sú to opäť skôr mladší ľudia.
Šli by pracovať do zahraničia?
Český a slovenský pracovný trh sú výrazne prepojené; dokazuje to aj stále pomerne veľká ochota Slovákov uvažovať o odchode za prácou v Českej republiky.
Do Česka by za určitých podmienok odišlo 64 percent užívateľov internetu. Toto vysoké číslo obzvlášť vynikne v porovnaní s mimoriadne nízkou ochotou odísť pracovať do Maďarska - tam by sa vypravilo len dvanásť percent z nich.
Do Rakúska by za prácou prípadne odišlo necelých 40 percent obyvateľov Slovenska.
Kde na Internete?
Kam chodia užívatelia na internet pre informácie z trhu práce? Hlavne na pracovné portály, a to v dvoch tretinách prípadov. Oveľa menej skúmajú stránky firiem (19 percent), či personálnych agentúr (16 percent).
Užívatelia internetu sa väčšinou zaujímajú o ponuky zamestnávateľov, ale aj personálnych agentúr. Iba ponuky firiem chce vidieť 22 percent respondentov.
Životopis on-line? Prečo nie?
Štyri pätiny užívateľov internetu nemajú problém zverejniť svoj životopis na internete. Internetové databázy životopisov sú v poslednom čase personalistami stále viac ceneným zdrojom zaujímavých kandidátov. Podľa Tomáša Navarru, ktorý v LMC šéfuje oddeleniu vývoja služieb, „niektoré významné zahraničné pracovné portály majú svoje obchodné modely založené na prístupe do databáz“.
Databázy nie sú verejne prístupné - životopisy sú viditeľné iba registrovaným firmám, a to ešte v rozsahu, ktorý si určí sám užívateľ.
Nový pracovný portál na Slovensku
Užívatelia internetu si rýchlo zvykajú na zmenu aj na nové zdroje informácií. O portál Topjobs.sk, ktorý je čerstvým prírastkom na slovenskom internetovom trhu práce prejavilo záujem 65 percent účastníkov prieskumu.
Zdroj: Prieskum LMCAutor: gal