Pedrom Almodóvarom. S jej úspešným debutom, ktorý bol napokon tiež sfilmovaný, sa však vynára oveľa viac súvislostí.
Láska, zvedavosť, Prozac a pochybnosti je kniha, ktorá vznikla v roku 1996 a hneď sa ako autorkin debut stala bestsellerom. V tom čase už mal Almodóvar za sebou viac filmov, no červené koberce najžiarivejších festivalov ho čakali práve s neskoršími filmami, napríklad Hovor s ňou a Volver.
Medzičasom sa však objavili aj iní španielski režiséri, Alejandro Amenábar (Volanie mora) a tiež Julio Medem (Sex a Lucia), ktorí potvrdili osciláciu súčasných španielskych tém okolo eutanázie, sexuality, homosexuality, transsexuality. Svojím špecifickým ironizovaným fatalizmom zapôsobili na masy a pohýbali konvenciami v otázkach rodovej rovnosti, vzťahov, rodičovstva a manželstva, množenia sa a zomierania ľudského pokolenia nielen na Pyrenejskom polostrove.
Etxebarría odvtedy tiež napísala pár úspešných kníh. Na Slovensku a v Čechách sa s ňou stretávame až po desiatich rokoch a aj vďaka jej skromnému liberálnemu literárnemu príspevku si okrem iného môžeme ďalej fabulovať príčiny uzákonenia registrovaného partnerstva homosexuálnych párov v konzervatívnom Španielsku.
Tri sestry
„Keby sme sa tak mohli vrátiť do Moskvy,“ vzdychajú na ruskom vidieku celé štyri dejstvá Čechovove sestry Prozorovové. Úpadok jednej rodiny je aktuálna téma aj v pulzujúcom urbánnom prostredí Madridu o sto rokov neskôr, tvrdí nám Lucía Etxebarría a sestrám Oľge, Máši a Irine dáva za vzor svoje hrdinky, tiež tri sestry Gaenové.
„Drahá Irina, vedela by si tri jazyky ako Christina, najmladšia postava mojej knihy,“ začala by Lucía, „ale skôr, ako by si sa nechala pripraviť o oči, chrbticu a rozum v globálnej korporácii, rozhodla by si sa kariéru vymeniť za slobodu a zamestnala sa v hardcoretechno bare. Pila by si ako dúha, plat vymieňala za extázu, vymetala podniky a postele mužov, do ktorých si narazila po piatej ráno. Mala by si za sebou niekoľko pokusov o samovraždu a viacerých psychiatrov.“
Aj Maši by mala čo povedať: „Ty, milá Maša, ty by si z manželstva unikala závislosťou od domácej lekárničky ako naša Ana, ktorá zistí, že vo vysnívanej rodinnej pohode jej nechýba nič a zároveň všetko. Nakoniec by si sa bez konkrétneho dôvodu rozhodla rozviesť.“
A do tretice: „Ty, Oľga Prozorovová, by si kombinovala osamelosť, kariéru a Prozac ako tretia sestra Gaenová - Rosa. Chcela by si vysadiť všetko, ale podarilo by sa ti to len s Prozacom. Bohužiaľ, zo dňa na deň.“
„Mali by ste aj brata,“ pokračuje Lucía Etxebarría, „Gonzalo, v skutočnosti váš bratanec, by sa k vám presťahoval, pretože vaša matka nedokázala utiahnuť chod domácnosti po tom, ako zo dňa na deň zmizol váš otec a nikdy ste ho už neuvideli. Nezomrel. Odišiel. Už druhý vo vašom mladom živote. A nie posledný. No dobre, som trochu sentimentálna. Ale predáva sa to.“
Tri zúfalé sestry v meste
Ešte niekoľko voľných asociácií. Nielen Almodóvar sa objavil na červených kobercoch. Boli to aj predstaviteľky úspešných, samozrejme, amerických seriálov Sex v meste a Zúfalé manželky.
Kniha Láska, zvedavosť, Prozac a pochybnosti je literatúra, ktorá by pokojne mohla vychádzať na pokračovanie v „Cosmáči“ (s ním sa v nej tiež stretneme), hoci niektoré kľúčové slová - Manolo Blahnik, chudnutie, uhľohydráty, chudnutie, botox, chudnutie a Božský (áno, s veľkým B) – v nej, našťastie, nenájdeme.
Lucía Etxebarría: Láska, zvědavost, prozac a pochybnosti, Garamond 2007, preklad: Hana Kloubová.
Lucía Etxebarríová: Láska, zvedavosť, Prozac a pochybnosti, Belimex 2006, preklad: Lucia Vozárová.
Autor: Katarína Kucbelová (Autorka je spisovateľka)