ť, solidarita.
Každá firma chce dosahovať zisk. Podľa boľševika - čím väčší zisk firma dosahuje, tým viac zdiera a zbedačuje svojich zákazníkov. Politik s boľševickým myslením je presvedčený, že ak vybraným firmám zakáže zisk, ľudia sa budú mať lepšie. Vraj spravodlivosť, solidarita.
Komu ide o rýchly zisk
Isteže, krátkodobý „zisk“ sa dá dosiahnuť nečestným spôsobom. Postup je jednoduchý: nalákať dôverčivých ľudí na neodolateľné ponuky (fantastická výhra, 40 % úroky, státisícové zárobky a pod.), zinkasovať od nich zálohové platby a potom sa v tichosti vypariť. Koľko sa takýchto prípadov sa u nás vyskytne do roka? Päť, šesť?
Na Slovensku v súčasnosti podniká vyše 120–tisíc firiem a vyše pol milióna živnostníkov. Absolútna väčšina z nich vo svojom podnikaní uplatňuje jedno základné pravidlo. A to bez ohľadu na to, či ich marketingoví pracovníci absolvovali prestížne zahraničné univerzity, alebo k nemu dospeli na základe vlastnej skúsenosti.
Pravidlo 80:20
Pravidlo 80 : 20 hovorí, že 80 percent všetkých tržieb pochádza od 20 percent lojálnych zákazníkov.
Inak povedané: zdrojom vyššieho zisku firiem sú len jej spokojní, verní zákazníci. A to je beh na dlhé trate, žiadny krátkodobý zisk.
V marketingovom žargóne sa hovorí o rebríku lojality, ktorý má viacero stupienkov. Firma najskôr musí vojsť do povedomia. Vzbudiť záujem. Dosiahnuť, aby ju zákazníci uprednostňovali pred výrobkami konkurencie. A kupovali.
Je len samozrejmé, že výrobok musí byť natoľko kvalitný, že zákazníci s ním musia byť spokojní. Iba tak jej zachovajú svoju priazeň. Tá potom môže prerásť do náklonnosti. Nuž a najvyšším štádiom lojality je verejné presadzovanie, podpora firmy, resp. jej značky.
Testovali lojalitu ochotou
dať sa tetovať
Existuje viacero spôsobov, ako merať lojalitu zákazníkov. Martin Lindstrom prišiel s provokatívnou a pritom jednoduchou úvahou: ak je niekto ochotný si na svoje telo dať vytetovať symbol svojej obľúbenej firmy, je to pravdepodobne ten najvyšší stupeň lojality, aký môže existovať.
A zrealizoval prieskum o tom, ktoré značky by si ľudia najviac boli ochotní dať vytetovať na svoje telo. Ukázalo sa, že v takejto metodike má najviac zákazníkov v najlojálnejšej kategórii Harley Davidson.
A ktorú značku by ste boli ochotní si dať vytetovať na telo vy?
Autor: Marian Timoracký marketingový poradca United Consultants