Mediálne domy radi kúpia nápaditý začínajúci webový projekt, no hlavne chcú šikovných ľudí. Zo zakladateľov študentských internetových projektov sa milionári nestávajú, namiesto toho získavajú profesionálne zázemie.
BRATISLAVA. Hospodárske noviny kúpili pred mesiacom internetovú stránku marketer.sk. Fungovala predtým len niekoľko mesiacov, no noviny ju hneď pridali k vlastnej internetovej verzii novín. Pred rokom vydavateľ ekonomického týždenníka Trend kúpil stránku dvoch študentov medialne.sk. Podobne získal do svojich online vydaní obsah tvorený „na kolene“ denník SME. Od jari tohto roka vlastní portál s diplomovými prácami - diplomovka.sme.sk, prevádzkuje systém vybrali.sme.sk a v súčasnosti vyhodnocuje súťaž o najlepší internetový projekt. Aj ten najmä preto, aby s ľuďmi s najlepšími nápadmi mohol neskôr spolupracovať.
Malý internetový projekt je o človeku
Deväťdesiatpäť percent úspešných slovenských internetových projektov sú v podstate nápady, ktoré už niekto vymyslel v zahraničí. „Chýbajú však ľudia, ktorí nápad dovedú až k úspešnej realizácii,“ povedal šéfredaktor sme.sk Tomáš Bella. Najviac si cení, keď človek, ktorý dostane nápad, ho dokáže aj zrealizovať, pretože taký človek bude chcieť nápad ďalej rozvíjať.
Pre veľký web má význam aj to, že návštevníci neprofesionálnej stránky budú na ňu chodiť verne naďalej aj po presmerovaní na iný portál. Stránka tak dotiahne na web médiá aj návštevníkov, ktorí by na ňu inak neprišli. Návštevnosť nových projektov samostatne je často až stonásobne menšia.
Získanie nového druhu čitateľov bolo aj dôvodom, prečo sa majitelia portálu Etrend.sk zaujímali o študentmi vytváranú stránku Medialne.sk. Zatiaľ čo jadro čitateľov Etrendu tvorili ľudia z biznis sféry, mediálna komunita na ňom nebola výrazná. Dnes, rok po akvizícii, je mediálne.sk so svojimi informáciami najmä z mediálnej oblasti spolu s blogmi najsilnejšou sekciou materského webu.
Spolupracujú dodnes
Medialne.sk založili dvaja študenti Radoslav Augustín a Tomáš Abaffy v roku 2004, keď ich neprijali na štúdium žurnalistiky. Bolo to v období, keď Slovenská televízia spúšťala Rybníčkov nový začiatok a realizovala mnoho zmien. Augustín o nich písal. „Napísali sme prvú tlačovú správu, uverejnila ju tlačová agentúra a potom si nás médiá všimli a začali s nami komunikovať,“ spomína Augustín. V prvých mesiacoch mediálni odborníci z medialne.sk našli uplatnenie aj preto, že na Slovensku sa spúšťalo meranie sledovanosti televízií peoplemetrami a málokto vedel, čo to je, ani ako fungujú. Na medialne.sk písali o peoplemetroch celú sériu článkov.
Po dvoch rokoch zakladatelia portál predali Trendu. Záujemcov bolo viac, ale reálne šance mal len Trend, ktorý s nimi už predtým spolupracoval. Koľko za projekt dostali, zakladatelia nehovoria. Augustín len vysvetľuje, že dohromady to nebolo ani toľko, aby si mohli kúpiť malé auto.
Skôr ako vyššia cena boli pre nich rozhodujúce podmienky, aké im mohol ďalší majiteľ stránky ponúknuť.
„Potrebovali sme pri sebe ľudí, pri ktorých sme sa mohli profesionálne rozvíjať, z vlastných zdrojov sme už rásť nevedeli.“ Radoslav Augustín je dodnes šéfredaktorom sekcie Mediálne.sk.