Uplynulý víkend na Veľkej cene Belgicka formuly 1 zatienilo rozhodnutie vedenia Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) z Paríža, ktoré vo štvrtok potrestalo tím McLaren-Mercedes rekordnou pokutou 100 miliónov dolárov a vylúčením stajne z Pohára konštruktérov.
De la Rosa písal Alonsovi
Rozhodujúcu úlohu v spore dvoch najsilnejších tímov nakoniec zohral obhajca titulu majstra sveta Fernando Alonso zo Španielska. Jeho mailová komunikácia s krajanom a testovacím pretekárom Pedrom de la Rosom usvedčila McLaren, že v tíme vedeli o nelegálne získaných informáciách z tábora Ferrari.
„Všetky informácie z Ferrari sú spoľahlivé. Pochádzajú od Nigela Stepneya, ich bývalého mechanika. Je to ten istý človek, ktorý nám na Veľkej cene Austrálie povedal, že Kimi Räikkonen zastaví v 18. kole. Je kamarát s Mikeom Coughlanom, naším hlavným dizajnérom,“ napísal 25. marca De la Rosa Alonsovi.
Mosley sa zlostí na Dennisa
Je zrejmé, že v anglicko-nemeckom tíme chceli aféru zakryť, zľahčovať. Dlho sa im to darilo. Prezident FIA Max Mosley je preto nazlostený na šéfa McLarenu Rona Dennisa, že mu počas vyšetrovania klamal do očí.
Pravda začala vychádzať na povrch v nedeľu 5. augusta v Maďarsku, kde sa Alonso dostal do konfliktu s Dennisom. V sobotňajšej kvalifikácii obhajca titulu neférovo zablokoval tímového kolegu Hamiltona a traťoví komisári ho za to potrestali stratou vedúceho postavenia na štarte a odsunutím na 6. miesto.
Alonso, ktorý sa v tíme od prestupu z Renaultu necítil dobre, potom žiadal Dennisa o uvoľnenie zo zmluvy, inak zverejní informácie o špionáži. Nakoniec sa spomínaná správa dostala do správnych rúk.
„Alonso bol jediný v tíme, ktorý sa zachoval správne. S jeho mailom sme nadobudli istotu,“ oznámil Max Mosley.
Šéf motoristickej federácie žiadal prísnejší trest
Prezident FIA bol dokonca za tvrdší trest pre McLaren, chcel tím vylúčiť z majstrovstiev sveta v tejto a v budúcej sezóne. Dvadsaťšesťčlenná svetová rada však rozhodla inak.
Ekonomicky slabšie stajne by tvrdý finančný postih položil na lopatky, no gigant McLaren to prežije.
Pre jazdcov Hamiltona a Alonsa je najdôležitejšie, že im zostali body v hodnotení jednotlivcov a vo finišujúcom šampionáte sú naďalej hlavnými kandidátmi na titul.
Pozícia Fernanda Alonsa, ktorý má zmluvu aj na ďalšie dva rok, je však pod bossom Ronom Dennisom nejasná.
„Ak voči nemu urobia v tíme niečo zlé, budú sa za to zodpovedať u nás v Paríži a potom urobíme, čo bude potrebné,“ zdôraznil prezident Medzinárodnej motoristickej federácie.