Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Vážny: Buldozér dom nikomu nezbúra

Myslí si, že jeho zákony, ktoré majú urýchliť výstavbu diaľnic, sú v súlade s ústavou. Ľudí, ktorí budú vyvlastnení, je mu vraj ľúto, ale termíny tlačia. Minister dopravy ĽUBOMÍR VÁŽNY.

FOTO SME – PAVOL FUNTÁLFOTO SME – PAVOL FUNTÁL

Pán minister, kto vlastne riadi dokončenie diaľničnej siete, vy alebo predseda vlády?

„Každý svojím spôsobom. Osobne považujem za prínos, že sa do toho vložil aj premiér. Legislatívne, technické, finančné otázky mám na starosti ja, on mi vytvára vhodné politické zázemie. Ak chceme zrýchliť výstavbu diaľnic, musí to byť politická priorita vlády a bez podpory premiéra by to nešlo.“

Zvonku to však vyzerá tak, že vaše ministerstvo určí termín dokončenia diaľničného prepojenia Bratislavy a Košíc na rok 2013, ale premiér nečakane príde s termínom 2010.

„Tak to nie je. Všetko sme spolu konzultovali. Ak by sme stavali diaľnice tradičnou formou financovania, teda cez štátny rozpočet a zapojením eurofondov, aktuálny by bol termín 2013. No tým, že sme sa rozhodli do výstavby zapojiť súkromný kapitál, ukázal sa reálny rok 2010.“

Čiže podmienkou pre skrátenie termínu je zmena financovania?

„Áno, inak to nie je možné.“

Čo v praxi znamená, ak sa niečo pre vládu stane prioritou?

„Uznesením vlády sú všetci ministri povinní aktívne sa podieľať na projekte. Napríklad v bežnom režime stanovisko ministerstva financií trvá zhruba 30 dní, prípadne sa predĺži o ďalších tridsať. V špeciálnom režime, keď sme potrebovali dostať odpoveď, či zapojenie súkromného kapitálu formou súkromno-verejného partnerstva neohrozí plnenie maastrichtských kritérií pre prijatie eura, má na vyjadrenie týždeň. Tu je nezastupiteľná úloha premiéra – tlačí, keď treba.“

Odkiaľ beriete istotu, že práve zapojením súkromného kapitálu sa výstavba diaľnic skráti?

„Vhodnejšia forma neexistuje. Pokiaľ by sme pokračovali ako doteraz, do úvahy by prichádzal rok 2013 a možno ani ten nie. Ale treba povedať aj to, že záväzky, ktoré štátu vzniknú voči koncesionárovi, sa nebudú zarátavať do plnenia maastrichtských kritérií.“

Na Slovensku sa však formou verejno-súkromného partnerstva cez tzv. projekty PPP (Public-private partnership) ešte nestavalo.

„Vychádzame z toho, že koncesionár, ktorý získa na dobudovanie diaľničných úsekov kontrakt, je finančne zainteresovaný na tom, aby termín stihol. Platby totiž začne dostávať až po ich dokončení. Súkromný investor je zároveň motivovaný, aby sa stavalo efektívne a kvalitne, lebo za všetkým sú jeho peniaze. Odkiaľ teda beriem istotu? Zo skúseností iných krajín.“

Takže rok 2010 je realistický a investor, ktorý vám tieto termíny zoberie, sa nájde?

„To ukáže až trh, ale zatiaľ som presvedčený, že hej. Minulý týždeň v piatok sme mali informačný deň a bol som prekvapený vysokým záujmom investorov. Bolo tam do štyridsať svetových bankových konzorcií a dodávateľských skupín. Nikto termín 2010 nespochybnil. Vláda je zas pripravená investorovi vyjsť v ústrety napríklad pri zmäkčení niektorých technických noriem. Spomeniem diaľničné mosty.“

Kedy plánujete vypísať tender na výber koncesionára?

„Bude vypísaný v dvoch balíkoch. Pôjde o severný a južný ťah. Tretí balík by šiel s polročným sklzom priečne popod Žilinu na juh. Tender by sme chceli vypísať 19. septembra, 15. novembra by sme mali mať hotové súťažné podklady. Ak všetko dobre pôjde, 1. mája budúceho roku by malo dôjsť k podpísaniu koncesionárskej zmluvy.“

Z vašich slov vyplýva, že ak je investorom štát, stavia sa dlho a málo efektívne. Aká je záruka, že štát bude efektívny pri výbere koncesionára a príprave zmluvy?

„Nikdy sa nedá vylúčiť, že pri výbere koncesionára dôjde k chybám. Urobíme však všetko preto, aby bol výber korektný. Nemôžeme predsa stratiť tvár. Ak nebudeme postupovať profesionálne, konzorciá sklamané odídu a nikdy sa sem už nevrátia. Bývalá vláda v súvislosti s PPP prijala niekoľko uznesení, ale k ničomu to neviedlo. Investori sú len zneistení.“

Hovoríme tu o sume vyššej ako 100 miliárd korún. Stojí riziko za to, aby sa vláda pustila do projektu, s ktorým nemá skúsenosti, len aby mala diaľnicu o dva - tri roky skôr?

„Zvážili sme to tak, že riziko nám za to stojí a budeme sa ho snažiť eliminovať v čo najväčšej miere.“

O to sa snažili aj v Maďarsku. Ich diaľnicu z Budapešti do Szegedu postavenú formou PPP však ľudia obchádzali, lebo bola drahá. Nakoniec ju štát za ťažké miliardy musel vykúpiť od koncesionára a dostavať.

„To je ukážka zle nastavených pravidiel hry, zle rozloženého rizika medzi štátom a koncesionárom. Maďarská vláda urobila chybu v tom, že riziko dopytu dala na plecia súkromného investora. Ten zdvihol ceny, diaľnica sa stala pre motoristov neatraktívnou a začal krachovať. My to urobíme tak, že riziko dopytu preberie štát. Národná diaľničná spoločnosť na úsekoch postavených formou PPP vyberie mýto, ktoré získa koncesionár a štát mu ešte doplatí sumu, ktorá vzíde z tendra.“

Na Slovensku v súčasnosti nie sú voľné stavebné kapacity na taký rozsiahly projekt v takom krátkom čase. Ako sa s tým chcete vyrovnať?

„Ak scenár PPP vyjde, vznikne obrovský priestor pre domáce stavebné kapacity. Ale odhadujem, že sú schopné zaplniť tak 30 - 40 percent. Každý koncesionár musí teda počítať s tým, že zvyšok sa bude musieť doviezť, vrátane mechanizmov a pracovných síl.“

Naozaj si myslíte, že diaľnica za týchto podmienok vyjde lacnejšie?

„Pri porovnaní klasickej metódy financovania s PPP projektmi to z hľadiska 25–ročného horizontu vychádza približne jedna k jednej. V druhom prípade to však bude rýchlejšie.“

Tender na mýtny systém bol zrušený, čo ak obdobný priebeh bude mať tender na koncesionára?

„V takom prípade sa budeme musieť vrátiť ku klasickej metóde financovania. My veríme, že to vyjde a v roku 2010 bude trasa po diaľnici prejazdná do Košíc. Iste, v okolí Žiliny a Prešova to nahrádzame cestou prvej triedy a štyri chýbajúce tunely na úseku do Strečna, respektíve od Dubnej skaly do Prešova budú v poloprofile.“

Nemrazí vás trošku, že sa púšťate do neodskúšaného projektu v takom veľkom rozsahu a časovej tiesni. Ak nevyjde, ľudia to neskôr pocítia vo zvýšenom mýte, drahších diaľničných známkach či vyšších daniach.

„Všetko má určité riziká, ale veci treba hýbať dopredu. Urobím všetko preto, aby slovenské PPP projekty na diaľnice patrili vo svete k úspešným.“

Prečo si PPP neodskúšate najskôr na menšom diaľničnom úseku?

„Aj to sme zvažovali, ale ak máme do toho ísť, urobme to naraz. Tie tendre sú také zmapované, že nemá význam robiť pilotný projekt.“

Hovoríte, že sa budete snažiť pracovať čo najlepšie, ale vaše návrhy zákonov na urýchlenie výstavby sú prinajmenšom kontroverzné.

„Čakal som od vás tvrdší výraz.“

Sporné sú napríklad v tom, že chystáte vydávať stavebné povolenia aj pri nehnuteľnostiach, ktoré nemáte majetkovo vyrovnané.

„Pozrite sa, na dvadsaťkilometrovom úseku diaľnice je tisíc vlastníkov. Z nich sa 975 dohodne, ale s 25 je problém. Dvadsať sa dohodne, keď dochádza k vyvlastneniu, ale tento proces trvá možno rok. Potom tam zostane päť vlastníkov, ktorí sa dohodnúť nechcú. Netvrdím, že len zo špekulatívnych dôvodov, ale nechcú. Ak chcete mať diaľnice skôr, ináč to nejde.“

Aký to má význam, keď pripravujete legislatívu, ktorá možno neobstojí na Ústavnom súde alebo Európskom súde pre ľudské práva a vyvoláva pochybnosti, či sme právnym štátom? Vám by neprekážalo, keby vám prešiel buldozér cez dom?

„Buldozér cez dom nikomu neprejde, to sa nebojte.“

Investora budú tlačiť termíny a zákon mu to umožní. V krajnom prípade je to možné.

„Myslím, že nie. No opakujem, ak chceme stavať rýchlejšie, inak sa to nedá.“

Tak stavajte pomalšie.

„Ale kto si zoberie na zodpovednosť, že to možno nebude hotové ani v roku 2013 pri súčasnom režime. Kto si zoberie na zodpovednosť to, že dva roky majetkovo riešime jedného človeka pri Žarnovici a nevieme s tým pohnúť. Osobne je mi ľúto tých piatich vlastníkov na 20-kilometrovom úseku, ale je to jednoducho taký nevyvážený pomer, že musíme ísť týmto scenárom.“

Že ich musíte obetovať?

„Nechcem také expresívne slová používať, ale na jednej miske váh máme spoločenský záujem, rozvoj regiónov a na druhej päť vlastníkov.“

Ľudia negatívne a s obavami prijímajú vyvlastňovanie, čo je dôsledok chybnej politiky bývalých vlád. Od tých komunistických až po súčasnú. Aj Dzurindova vláda v prípade automobilky Kia urobila faux pas. Prečo tých ľudí neodškodníte tak, aby sami považovali za zahanbujúce stupňovať svoje požiadavky.

„Máme zviazané ruky zákonmi, ktoré štátu nedovoľujú, aby bol pri odškod­ňovaní veľkorysejší.“

Možno by ste mali zákony zmeniť. No vy ich meníte tak, že chcete stavať na cudzích pozemkoch.

„S niektorými ľuďmi sa nedohodnete pri akejkoľvek veľkorysej ponuke. Vymyslite mi, ako sa to dá robiť normálne a v reálnom čase, budem rád.“

Ale ako urýchlite výstavbu diaľnic zákonmi, ktoré skončia na slovenských súdoch či v Štrasburgu?

„Iste, nie je to jednoduché, ale postupujeme v rámci ústavy.“

Z vašich odpovedí cítiť, že o tom sám pochybujete.

„Ja o tom nepochybujem.“

Vám sa zdá normálne, že úrad vydá povolenie na stavbu na pozemku, ktorý stavebník nevlastní?

„Ak je to verejný záujem, áno. Ten človek dostane primeranú náhradu.“

No najskôr mu zaberiete nehnuteľnosť.

„Teoreticky máte pravdu.“

Váš návrh to umožňuje v praxi. Nemáte obavu, že sa stane bežnou?

„Nie, veď tento zákon je pripravený len pre vybrané úseky diaľnic, to nemôže byť bežná prax.“

Ako to môžete zaručiť? Ak sa to prijme v prípade diaľnic, môže sa to schváliť aj v iných prípadoch.

„To by však musel byť prijatý iný zákon a v takom prípade sa spolieham na triezvosť celého Slovenska.“

Stojí za to oslabovať vlastnícke práva majiteľov nehnuteľností?

„Ak vidím cieľ rok 2010, tak stojí.“

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Unikát medzi značkami. CUPRA
  2. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  6. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  7. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  10. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 108
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 893
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 885
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 8 895
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 529
  6. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 916
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 592
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 072
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 4 981
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 854