ZŠ v Kláštore pod Znievom:
Na deťoch vidno, že doma
pestujú sedavú kultúru. Sme
vidiecka škola, ale podmienky na športovanie máme veľmi dobré. Na futbal máme ihrisko s umelou trávou, v telocvični učitelia
vymýšľajú pre deti rôzne turnaje. Nemôžem povedať, že by sa našim školákom vôbec nechcelo cvičiť, je to individuálne, telocvik skôr ignorujú tí vo vyšších
ročníkoch. Kým kedysi nebolo prípustné, aby žiak prišiel na
telocvik bez úboru, teraz sa to stáva. Vzťahom detí k pohybu sme sa zaoberali aj na nedávnej pedagogickej porade.
Kolegovia telocvikári
konštatovali, že to nie je ešte
také zlé, aby bolo čo riešiť.
Vlani bolo od telocviku úplne oslobodených 10 žiakov, ďalších 20 malo rôzne úľavy. Telocvik
neklasifikujeme.
Sidónia Kureková, riaditeľka cirkevnej ZŠ svätej Alžbety v Novej Bani:
Veľa detí od telocviku bočí.
Sledujeme to už dlhšie a výrazne sa to prejavuje najmä u väčších detí v puberte. Medzi deťmi sú však viditeľné rozdiely. Tie, ktoré žijú na periférii mesta
a pomáhajú rodičom
v záhrade či na poli, majú väčší záujem o hodiny telesnej
výchovy. Na mestských deťoch sa prejavuje nedostatok pohybu vonku. Telesnú výchovu
neznámkujeme. Od telocviku sú oslobodené aj také deti, ktoré by nemuseli byť. Rodičia im to jednoducho zariadia.
Mária Boltižiarová, riaditeľka málotriednej ZŠ v Závažnej Porube:
Na telocvik sa deti tešia, aj samy si popoludní organizujú rôzne športové aktivity. Deti sú na
pohyb z domu zvyknuté, pri škole majú k dispozícii nielen
telocvičňu, ale aj ihrisko
s umelým trávnikom, veľkú záhradu. Dieťa oslobodené
od telocviku v škole nemáme. Naše deti lyžujú, majú veľký
záujem o turistiku. Na veľkej
škole, kde som učila, bola situácia úplne iná.
Rozália Droppová, učiteľka telocviku na SOU obchodnom v Kalnej nad Hronom:
Väčšina študentov nášho učilišťa nemá záujem o telesnú výchovu. Necvičia, lebo si zabudli úbor, ak im robia problémy niektoré
cvičenia, ktoré im nejdú, vybavia si úplne oslobodenie od
telocviku. Neznášajú pohybovať sa, hovoria, že načo. Hneď sú unavení. Na hodinách telesnej
výchovy musia vynaložiť istú
námahu, a to im nevonia.
Mnohí nechcú cvičiť z prostého dôvodu, že sa im ostatní
posmievajú. Hodnotenie
známkou ich málo motivuje,
lajdákov a lenivých žiakov
nemotivuje vôbec.
Z pohybových aktivít majú
najradšej loptové hry, strečing, posilňovacie cvičenia, preskok cez náradie a džezgymnastiku.