Päť zo sto dopravných lodí prechádza ročne cez Panamský prieplav z Atlantického oceánu do Tichého a naopak. Číslo by mohlo byť oveľa vyššie, keby bol takmer storočný vodný kanál širší. To sa má však o sedem rokov zmeniť. Panama ho včera začala rozširovať.
Veľkolepý plán za vyše päť miliárd dolárov (asi 130 miliárd korún) schválili sami Panamčania v referende v októbri 2006.
Tretí kanál pre nové tankery
Hlavným argumentom pre rozširovanie prieplavu boli vyššie príjmy z poplatkov za preplav kanálom, ktoré chce vláda investovať do boja proti korupcii a chudobe. Až 40 percent Panamčanov žije v biede. Vlani získala Panama na poplatkoch asi 1,4 miliardy dolárov.
Prestavba by sa mala stihnúť do roku 2014, keď bude prieplav oslavovať storočnicu.
Kľúčovým pre prieplav a jeho komerčné využitie je jeho šírka. V súčasnosti cez neho plávajú tankery typu Suezmax, využívané na plavbu cez Suezský prieplav, alebo tankery Panamax, určené pre Panamský prieplav. Po rozšírení kanálu sa na vode objavia tankery post-Panamax, ktoré prepravia viac ako dvojnásobok nákladu než ich predchodcovia.
VIDEO: Plavba prieplavom
Na tejto stránke si môžete pozrieť animáciu plavby.
Cez Panamský prieplav sa dá dostať iba cez dve dráhy, po prebudovaní kanálu pribudne tretia. Zároveň sa však zdvihne hladina vnútrozemského jazera Gatun, cez ktorý prechádza.
Rovnomenné severné prímorské mesto Gatun tak bude vystavené väčšiemu riziku povodní. Okolie kanála čelí zase odlesňovaniu, čo skomplikuje zabezpečenie dostatku vody v kanáli počas období sucha.
Prieplav je v súčasnosti preplnený. Pred jeho vstupom čakajú desiatky lodí. Preplávanie samotného kanálu bežne trvá aj 24 hodín, bez zdržania by to bolo len deväť.
Vlani zaplatil britský tanker nesúci ropu rekordnú sumu 220 300 dolárov len za to, že mohol preskočiť 83 lodí. Zdržanie odrádza viacero obchodníkov, ktorí lode radšej posielajú cez iné vodné trasy. Konkurenciou sa môže stať prieplav cez Nikaraguu. Tamojšia vláda oznámila, že by chcela do roku 2020 vybudovať Medzioceánsky kanál.
S výstavbou Panamského prieplavu začali v roku 1880 Francúzi pod vedením Ferdinanda de Lessepsa, ktorý vystaval aj starší Suezský prieplav.
Keď projekt po deviatich rokoch skrachoval, štafetu prebrali Američania. Kontrolu územia si zabezpečili kontroverznou zmluvou ešte v roku 1903. Američanov vyšla kontrola územia na 10 miliónov dolárov. Zaviazali sa tiež platiť ročný prenájom vo výške 250–tisíc dolárov. Zmluva mala byť platná „na večné časy“.
Američania už odišli
Panamčania sa po zmluve s Washingtonom nikdy necítili úplne nezávislí. Po sérii nepokojov preto v roku 1977 podpísali novú zmluvu, ktorá im vrátila kontrolu nad prieplavom. Za Spojené štáty ju podpísal prezident Jimmy Carter, za Panamčanov Omar Torrijos.
Jeho syn Martin je terajším prezidentom Panamy. Na včerajšie začatie prác prišiel aj exprezident USA Carter. Pre Panamčanov jeho účasť dokazuje, že rozširovanie prieplavu, ktorý je už 8 rokov ich, je správnou voľbou.
Širší prieplav nás zaradí medzi krajiny prvého sveta.
Juan Carlos Croston panamský staviteľ
Kliknite - obrázok zväčšíte.