Prečo ste sa zamerali na túto skupinu ľudí?
„Po šiestich rokoch práce s bezdomovcami som zistila, že keď je už človek na ulici, je veľmi ťažké dostať ho odtiaľ. Uvažovala som, ako im pomôcť pred tým, ako spadnú na dno.“
Kto sú vaši klienti?
„Rôzni – dlhodobo nezamestnaní, bývalí väzni, mladí ľudia z decákov, takí, ktorí žili na ulici, ale aj študenti, osamelé matky, aj ľudia s vysokoškolským vzdelaním, ktorí majú emocionálne problémy, ktoré im bránia nájsť si prácu. Niektorých oslovila naša kampaň „Hľadáte márne prácu?“, iní k nám prichádzajú z úradov práce.“
V čom spočíva váš program a aké máte výsledky?
„S každým robíme niekoľko pohovorov – stretne sa s psychológom s personalistom a potom sa s ním zaoberá pracovný manažér. Zistíme aké problémy má, kde pracoval predtým, čo by chcel robiť a ako si predstavuje budúcnosť. Keď je to potrebné vybavíme mu rekvalifikáciu a do 3 mesiacov by sme mu mali nájsť prácu. Teraz máme zamestnaných asi 15 – 20 ľudí. Chornických užívateľov dávok je dosť málo - pretože my si overujeme či skutočne o prácu stoja, alebo si k nám len prišli „pre ďalšiu čiarku“.
Neboja sa firmy zamestnať človeka, ktorý má napríklad „záznam“?
„Na začiatku sme si dali urobiť prieskum, ktorý nám pomohol zistiť, z čoho majú zamestnávatelia najväčšie obavy a aké by chceli kompenzácie. A zistili sme, že zamestnávateľov najviac trápi fluktuácia a nedostatok kvalifikovaných ľudí - ten je najmä v Prahe obrovský.
Zamestnávatelia sa boja najmä toho, či ten človek bude schopný prísť každý deň na čas a odviesť si svoju prácu. Nedôveru pociťujú vtedy, ak človek má za sebou ťažký trestý čin, ak bol závislý na drogách alebo alkohole, pretože sa obávajú, že sa to bude opakovať. “
Prečo si potom ľudia so záznamom často nevedia nájsť prácu?
„Ak príde do firmy niekto z ulice, má záznam a nikto za ním nerstojí, je to iné, ako keď sa my za necho zaručíme. Firmy už vedia, že ich máme overených.
Máte nejakú databázu zamestnávateľov, s ktorými spolupracujete pravidelne?
„Máme už sieť spolupracujúcich zamestnávateľov – momentálne je ich asi 40. Ale zaujímame sa aj o iné ponuky, keď si myslíme, že by boli vhodné pre našich klientov.“
Čo motivuje zamestnávateľov, aby prijali do práce vašich klientov - finančná podpora, alebo nedostatok pracovných síl?
„Niektorých motivujú financie; pre firmy je zaujímavých najmenej 5000 na jedného pracovníka na mesiac, ale častejšie viac – okolo 10 až 15 tisíc. Ale niektorí si peniaze ani nevypýtajú. Chcú iba dobrého človeka.
A samozrejme – pracovná zmluva musí byť taká, aby podmienky vyhovovali zamestanávateľovi aj zamestnancovi. Okrem toho svojich klientov niekoľko mesiacov aj na pracovisku podporujeme, pomáhame riešiť vzájomné problémy a stabilizovať sa.
Aké problémy majú najčastejšie vaši klienti po nástupe do práce?
„Ak sú dlhšie nezamestní, sú často frusrtrovaní. A mnohí si potrebujú obnoviť pracovné návyky. Vtedy je vhodné, aby naajprv absolvovali tréningové zamestnanie 3 - 6 mesiacov. Tam si vylepšia kľúčové kompetencie: dochvíľnosť, schopnosť rešpektovať autority, aj také zdanlivo jednoduiché veci ako napríklad oznámiť, že som chorý, chodiť do práce triezvy. Tam si zároveň naši klienti overia, na čo majú a porovnajú svoje predstavy s realitou zamestnania a zistia, či vôbec sú schopní pracovať.“
Autor: gal