Spôsobuje štýl oblečenia medzi deťmi v školách problémy?
"Žiaľ, v posledných rokoch je naša spoločnosť čím ďalej tým viac materialisticky orientovaná a prenáša sa to aj na deti. V triedach sú často problémy práve pre oblečenie, najmä ak sú tam deti z rôznych sociálnych skupín s rôznymi ekonomickými možnosťami."
V akom veku je to najvypuklejšie?
"Začína sa to po desiatom roku veku dieťaťa. U tých mladších je to skôr zriedkavejšie, ale badáme to aj u nich. Len čo začínajú deti prichádzať do puberty, je to zreteľné."
Ako sa to prejavuje?
"Požadujú od rodičov napr. nákup oblečenia určitých značiek, aby mohli byť akceptované v danej skupine. To znamená, že sa chcú prispôsobiť ostatným deťom v triede zjavom, ale aj vybavením mobilmi či počítačmi. Pre rodiny to v súčasnej ekonomickej situácii môže znamenať dosť veľkú záťaž."
Vyriešilo by to zavedenie školských uniforiem?
"V našej kultúre nosenie školských rovnošiat nemá veľkú tradíciu. V Anglicku je to samozrejmosť, ale podotýkam, že ich uniformy sú veľmi pekné a prispôsobené deťom. Nejde pritom o žiadne mundúry mimo módy, práve naopak. V malých Angličanoch toto jednotné oblečenie vyvoláva istý druh pýchy, že patria k určitej skupine. Škola má svoj emblém, ktorý je na blúzkach, košeliach, svetroch. Deti majú oblečenie na každý druh počasia."
Ako sa vám pozdávajú školské uniformy, ktoré používajú niektoré naše školy?
"Nie sú veľmi naklonené vkusu detí. Prevládajú v nich tmavé farby v kombinácii s bielou. Na malých deťoch to pôsobí príliš solídne a fádne. Má to ďaleko od ich hravosti a detskosti. Skôr by som sa prikláňala k modelom s takou farebnou kombináciou a strihmi, ktoré by kopírovali súčasnú detskú módu."
Prečo sú školským uniformám skôr naklonené súkromné školy ako štátne?
"Tieto školy si vytvárajú vlastný imidž, ktorým sa chcú odlišovať od ostatných. Ale súkromné školy tým, že sú nezávislé, sú v rozhodovaní aj pružnejšie a sebestačnejšie, takže si môžu dovoliť aj progresívnosť. Štátne školy sú závislé od dotácií štátu a sú v nich deti zo všetkých ekonomických vrstiev. Bolo by potrebné vyriešiť spôsob spolufinancovania školských uniforiem."
Odporcovia školských uniforiem hovoria, že rovnaké oblečenie predstavuje uniformitu, ktorá deti šnuruje. Je to pravda?
"Nemyslím si to. Školská uniforma deťom osobnosť nezostrihne. Rovnaké oblečenie v tejto podobe s tým nemá nič spoločné. Práve malé deti by bolo treba viesť k tomu, že odlišovať by sa mali niečím iným a nie oblečením. Že dôležitejšie sú kladné vzťahy so spolužiakmi, školské výsledky, ich správanie či ďalšie hodnoty. Uniformy by mohli u nich posilniť prosociálne formy prejavu.
"Prinieslo by zavedenie školských uniforiem do školy viac pozitívneho alebo negatívneho?
"Ja na tom nič negatívne nevidím. Samozrejme, kroky ich zavedenia by museli byť postupné. Prikláňala by som sa však skôr k označeniu spoločné oblečenie do školy a podobne, lebo slovo uniforma vyvoláva negatívne reakcie."
Predpísané uniformy v našich školách
Súkromné Gymnázium Mercury, Bratislava: uniforma pozostáva z tmavomodrých nohavíc alebo sukne, u malých dievčat zo šatovej sukne, biela košeľa, blúzka, v lete polokošeľa, károvaná vestička.
Súkromná základná škola s materskou Jánoš, Dolný Kubín: uniforma pozostáva z polotrička bledomodrej alebo bielej farby, mikiny námorníckej modrej farby, sivej sukne u dievčat a sivých nohavíc u chlapcov.
Súkromná združená stredná škola, Dolný Kubín, má tri pobočky (aj v Žiline a v Ružomberku): tmavomodrá vesta, biela košeľa, bordová alebo modrá kravata, dievčatá kárované modro-červené sukne, chlapci tmavomodré alebo čierne nohavice.
Autor: or