a maliara ruského pôvodu Michala Ščigola v Múzeu moderného umenia Andyho Warhola v Medzilaborciach je toho malým dôkazom. Oboch okrem umenia spája aj nevšedný životný príbeh.
Igor Giľbo absolvoval štúdium na Kyjevskej fakulte fotografie korešpondenčne, keďže v tom čase pôsobil pri Barentsovom mori a Atlantickom oceáne ako lovec žralokov. Jeho dokumentárnym čiernobielym fotografiám nemožno uprieť emotívne zafarbenie. Giľbo zachytáva okamihy na klasický celuloid a tým akoby nechával otvorené dvere do skutočných svetov, kam sa možno preniesť rozšírenými zreničkami.
Jeho fotografie sa podobajú na vytrhnuté stránky z denníka. Zachytávajú „rozhodujúci okamžik“, ako ho pomenoval Henri Cartier-Bresson.
„Fotografie Igora Giľba sú možno iba skicou pravdy života ľudí v prostredí, ktoré stálo pred jeho objektívom. Netvaruje ho, neinterpretuje, ale predkladá a necháva na divákovi, ako ho posúdi a aký vzťah s ním nadviaže. O to viac sú jeho fotky úprimnejšie a možno o to viac aj pravdivé,“ ozrejmuje kurátor výstav Martin Cubjak.
Pôvodne architekt Michail Ščigol najskôr pracoval v rôznych nonkonformných ateliéroch v Rusku a na Ukrajine. Keď mu tragicky zomrela manželka, Ščigol radikálne zmenil svoj život a spolu so synom a majetkom uloženým v kufri starého moskviča cestuje naprieč celou Ukrajinou a Slovenskom do Prahy. Tam začína nový život a otvára vo svojej tvorbe novú líniu obrazových cyklov. Za posledných desať rokov sa zúčastnil na viac ako 100 prehliadkach.
Jeho diela pôsobia expresívne a obsahujú množstvo symboliky a úcty k človeku. V medzilaboreckom múzeu predstavuje až 90 malieb z rokov 1997 – 2007, medzi nimi cykly ako napríklad pocta Vladimírovi Komárkovi či skicár stýčka Tea.
„Ščigolove maľby sú výrazne expresívne, a aj keď pracuje s figúrou, ktorá symbolicky odkazuje na nostalgické pocity za prežitým životom, sám autor sa bráni označovať svoje obrazy ako smutné. Celú kompozíciu preto odľahčuje groteskný element, s ktorým Ščigol pracuje veľmi citlivo a veľmi rytmicky,“ uvažuje Cubjak.
Obaja autori už vystavovali v čase vzniku múzea v roku 1991. „Spoločnosť Andyho Warhola v Medzilaborciach ich odmenila špecifickou Cenou Andyho Warhola za dlhodobú spoluprácu v oblasti umenia, ktorú počas 15 rokov dostalo len 14 ľudí,“ dodal Cubjak. Výstavy potrvajú do 8. septembra.
Autor: Peter Takáč Autor je teoretik umenia