Oba komiksy o Sandmanovi, Smrť a Lucifer, ktoré tento rok vyšli v češtine, robia česť svojmu žánru.
Komiksy o Sandmanovi patria k tomu najkvalitnejšiemu, čo u nás v tejto oblasti vychádza. Mysteriózne až lyrické príbehy pána Snov, ktorý nie nevyhnutne pod rúškom spánku vstupuje do života smrteľníkov a mení ich, disponujú celkom unikátnou atmosférou, vizuálom i textovou časťou a medzi komiksami by sme im len ťažko hľadali konkurenciu.
Ak by sme samozrejme nehľadali v tom istom svete. V akom? V Gaimanovom.
Keď totiž jeden z najvýznamnejších komiksových libretistov dneška, Neil Gaiman, priviedol späť na výslnie Sandmana, dávno zabudnutého hrdinu z panteónu komiksového vydavateľstva DC, nestvoril len charizmatického pána Snov (Dream), ale celý jeho svet.
Komplexnú metarealitu zaľudnenú nielen Sandmanovými súrodencami – ostatnými inkarnáciami nesmrteľnosti – Smrťou (Death), Túžbou (Desire), Zúfastvom (Despair), Osudom (Destiny), Blúznením (Delirium) a Skazou (Destruction), ale celou plejádou ďalších pozoruhodných postáv. Niektoré z nich čitateľov tak uchvátili, že si vymohli vlastné komiksové série.
Dve z nich, Smrť a Lucifer, sa konečne prichádzajú uchádzať aj o našu priazeň, zrodené v Sandmanovi, ale už vyslobodené z jeho limitujúcich kontextov, vo vlastných príbehoch.
Žiť sa oplatí
Smrť na seba raz za sto rokov berie ľudskú telesnú podobu, aby prežila jeden deň ako smrteľník. Nie preto, aby lepšie poznala svoj protiklad, Život, ale preto, aby ho na vlastnej koži okúsila, veď býva jeho vyústením, dôsledkom, pointou. Tentokrát prichádza na Zem práve v deň, keď sa utrápený mladík rozhodne ju vyhľadať.
Samovraždou. Nestihne ju síce spáchať, ale Smrť stretne aj tak. Mladé pôvabné žieňa, so záľubou v gotickom imidži, čo vedie čudné reči a dostáva všetko zadarmo. Samozrejme, že jej hneď neuverí, ale to mu nezabráni, aby po jej boku pochopil, že žiť sa predsa len oplatí.
Lucifer je nad vecou
Lucifer je na tom v svojej prvej knihe inak, neponúka jeden príbeh, ale hneď tri. Už sa stretol v konflikte s Nebom, prehral, padol a stal sa vládcom Pekla, ale nezostal len pri tom. Lucifera totiž v jeho prvom príbehu stretáme už až potom, ako na Nebo aj Peklo rezignoval a odišiel do dôchodku. Večný súboj dobra a zla ho jednoducho prestal baviť, tak dal v Pekle výpoveď a odišiel do Los Angeles, kde si otvoril luxusný bar s príznačným menom Lux.
Veci Neba a Pekla ho viac nezaujímajú, hrá za seba, to mu však nebráni, aby sa občas nenechal najať. Zväčša vtedy, keď Nebo potrebuje službičku, ale má zviazané ruky. Najpôvabnejšie na ňom však je, že okrem krídel, o ktoré prišiel pri svojom páde, si ponechal všetky svoje ďalšie atribúty a predovšetkým, charakterové špecifiká.
Nech sa Luciferove príbehy krútia okolo čoho chcú, Lucifer vždy zostáva arogantný, cynický, manipulatívny a chladný. A práve vďaka tomu je nekonečne zábavný, zoči–voči metafyzike, mágii, okultizmu a tak ďalej, totiž vystupuje v pozícii niekoho, kto nie verí alebo tuší, ale vie. A keďže vie, zostáva nad vecou.
Prednosť aj nevýhoda
Ako Lucifer, tak Smrť sú komiksy s výborne napísanými a vypointovanými príbehmi, ktoré vzišli zo Sandmana, ale prekonávajú ho v čitateľskej, respektíve diváckej prístupnosti. To je jednak ich najväčšia prednosť, jednak nevýhoda. Prednosť preto, že ich príbehy nezostávajú skryté ani ľuďom, ktorí nezvyknú alebo nevedia komiksy čítať, nevýhoda preto, že chýba onen sandmanovský až intelektuálny potenciál. Niežeby boli hlúpe, to v žiadanom prípade nie, len si vystačia s menšou šírkou záberu.
Tak či onak ale, Smrť, rovnako ako Lucifer, sú komiksy, ktoré robia tomuto umeleckému druhu česť. Veľkú česť. Prehliadnuť ich by bola chyba.
Gaiman, Neil; Bachalo, Chris; Buckingham, Mark; McKean, Dave: Smrt: Vysoká cena za život. Praha, Crew / Brloh 2007. Preložil Viktor Janiš. 104 strán.
Carey, Mike; Hampton, Scott; Weston, Chris; Pleece, Warren; Ormston, Dean: Lucifer – Ďábel vchází do dveří. Praha, Netopejr a Crew / Brloh 2007. Preložil Štěpán Kopřiva. 160 strán.
|
Autor: Juraj Malíček Autor je redaktor www.station.sk