KOŠICE. Veterná smršť, ktorá sa prehnala vo štvrtok pred polnocou Slovenskom, napáchala obrovské škody.
Popadané stromy strhli na viacerých miestach v okresoch Poprad, Kežmarok, Spišská Nová Ves a Stará Ľubovňa vedenie vysokého i nízkeho napätia, takže ešte včera popoludní bolo bez prúdu približne desaťtisíc odberných miest, zatarasili niektoré úseky hlavných i vedľajších ciest, zdemolovali benzínovú pumpu pri Svite. Vyvrátený strom zranil pri obci Rožkovany v okrese Sabinov muža, ktorý tam údajne stanoval.
Polnočné stop vlakom
Búrka so silným vetrom zastavila vlaky na hlavnom severnom ťahu. Popadané stromy strhli trolejové vedenie medzi Popradom a Kraľovanmi, takže trať bola neprejazdná. Medzi Východnou a Kráľovou uviazol medzinárodný rýchlik Cassovia z Košíc do Prahy, odstaviť museli i rýchlik Zemplín z Humenného do Bratislavy. Cestujúci museli do rána čakať na náhradné autobusové spojenie. Cassoviu vypravili až po desiatich hodinách.
„Bolo problematické v noci zistiť, kde boli troleje porušené, v ktorých úsekoch ostali pod prúdom, kde je trať zatarasená,“ vysvetlil riaditeľ komunikačného odboru Železničnej spoločnosti Slovensko Miloš Čikovský.
Prvé autobusy, ktoré prepravovali cestujúcich z vlakov do Liptovského Mikuláša, prišli až okolo siedmej hodiny ráno. Spoločnosti SAD, ktoré zabezpečovali náhradnú autobusovú dopravu, reagovali na urgentnú požiadavku železničiarov podľa Čikovského veľmi neochotne: „Neboli ochotní poskytnúť autobusy ani v noci, ani počas rannej dopravnej špičky. Zareagovali až po tvrdej intervencii.“
Pomohol by výrub
Odstávka hlavného železničného ťahu v podtatranskej oblasti nie je ničím výnimočná. Kritické sú najmä úseky, ktoré vedú lesným porastom. Problémom sú stále častejšie búrky so silnými vetrami, ktoré vyvracajú na trať stromy. Pomohla by úprava okolia tratí?
„Na poradných zboroch sme sa problémom viackrát zaoberali. Určite by pomohol výrub stromov na najkritickejších úsekoch. Úrady životného prostredia však žiadosti o povolenie výrubu zamietli.“
Podľa Čikovského by každú žiadosť mali posudzovať diferencovane. Stromy na trati spôsobujú nielen neúnosné meškania vlakov, ale ohrozujú život a zdravie cestujúcich i posádky.
„Otázne je, do akej miery by mali zohľadňovať ochranu životného prostredia a na druhej strane bezpečnosť železničnej dopravy.“
IC bez klímy
Včera predpoludním sa podarilo sprejazdniť jednu koľaj na zatarasenom úseku. Poškodená trolej však znemožnila používať elektrické rušne. Súpravy medzi Kráľovou Lehotou a Liptovským Mikulášom preto ťahali dieselovými.
Problémy pri obehu súprav spôsobili, že vypravené IC vlaky neboli klimatizované. Jedna klimatizovaná súprava uviazla na poškodenej trati.
„Ospravedlňujeme sa za znížený štandard poskytovaných služieb. Predpokladáme, že do večera bude fungovať obeh súprav už podľa grafikonu,“ dodal Čikovský.
Včera popoludní niektoré vlaky ešte stále meškali od 20 do 90 minút. V čase uzávierky našich novín železničiari predpokladali, že sa podarí obnoviť dopravu aj na druhej koľaji poškodeného úseku.
Neboli ochotní poskytnúť autobusy ani v noci, ani počas rannej dopravnej špičky. Zareagovali až po tvrdej intervencii.
Miloš Čikovský riaditeľ komunikačného odboru Železničnej spoločnosti Slovensko
Nefungovali tisícky trafostaníc
V dôsledku víchrice, ktorá sa prehnala v noci zo štvrtka na piatok stredoslovenským regiónom, bolo ešte včera napoludnie asi 18-tisíc odberných miest bez elektriny.
Výpadky spôsobili popadané stromy, ktoré poškodili elektrické vedenie.
V jednom prípade to má na svedomí aj blesk, ktorý udrel do transformačnej stanice, povedala vedúca odboru komunikácie Stredoslovenskej energetiky SSE, a. s., Žilina Radoslava Gbelská.
V noci zo štvrtka na piatok nemalo elektrinu vyše 2700 trafostaníc. Najviac - 1700 - ich bolo poškodených v okrese Banská Bystrica, v Rimavskej Sobote 1138, Liptovskom Mikuláši 330 a v okrese Žiar nad Hronom 84 transformátorov.
„Na obnovení dodávky elektrickej energie stále pracujeme,“ povedala Gbelská.
|