Šesťdesiate roky, romantické refrény, americký sen, boj za práva černochov, načechrané účesy, cez ktoré spolužiaci nevidia na tabuľu. Viera, že bez lásky je život ako mama, keď drží diétu, že sny možno splniť, že inakosť je devízou a že keď sa nedá tancovať, dá sa demonštrovať.
Trošku naivity, veľa energie. Troška slov, veľa piesní. Jednoducho, veselá tanečná párty v xxl veľkostiach, ktorá by sa páčila Martinovi L. Kingovi aj Eve Enslerovej. Takýto muzikál priniesol do kín Adam Shankman, režisér nie práve najduchaplnejších komédií. Tentoraz sa vrátil k tomu, čo pozná dôverne. K tancu. Ako bývalý choreograf sa pustil do remaku filmového muzikálu Johna Watersa z roku 1988.
Hairspray má, ako to už pri muzikáloch býva, jednoduchý príbeh so zrozumiteľným posolstvom. Roztomilá pubertiačka Tracy je závislá od hudobno-tanečnej relácie The Corny Collins Show. Jej sen by mohol ostať bláznivo poskakovať v obývačke pred televíznou obrazovkou, lenže to by musela mať menej šťastia, odhodlania a rytmu v bokoch. Tak kde je problém? V jej tele. Povedať, že je bacuľka je zjemnenina, ale volajme ju tak.
Z konkurzu do šou preto letí ako prvá von. No keď zostane za trest po škole, môže v rytmoch r’n’ b a funku s ďalšími školákmi, väčšinou tmavej pleti, vyzvŕtať neforemné, ale zato temperamentné telo. Všimne si ju ten správny mladý muž a odvtedy jej kariéra závratne stúpa - diváci ju milujú a producenti relácie „tú bacuľatú komunistku“ nenávidia. Jej nadšenie sa totiž netýka len spevu a tanca, ale najmä černošských práv. „Chcela by som byť prezidentkou. Každý deň by som urobila černošským dňom!“
Svojou energiou prebudí okolie z letargie a zápas za ľudské práva sa môže začať. Veď kto nie je iný? A ktorý muzikál nemá sociálne kritický podtón? Boj proti diskriminácii - rasovej, ale aj tej na základe diktátu módy šperkujú cukríkové kostýmy, hravé, romantické aj sexi choreografie, humor a chytľavé piesne, ktoré nám niečo pripomínajú.
Kritikov zaujala v postave Tracy nová hviezdička Nikki Blonski, ktorá, na rozdiel do Johnyho Travoltu, nemusela presedieť hodiny v maskérni, aby z nej vyrobili sympatickú guličku. Travoltov tanečný comeback v postave Tracinej matky, pre ktorú je aj konfekčná veľkosť xxl pritesná, dokáže vyvolať len hmlisté spomienky na Pomádu či Horúčku sobotňajšej noci, ale dôležitejšie je, že natriasanie diskotékového kráľa teraz v role nesmelej dobráckej matky a oddanej manželky pôsobí rozkošne. Michelle Pfeiffer zvláda prevaľovať oči a hystericky vybuchovať v postave intrigujúcej šéfky šou - ježibaby, čo v tomto filme znamená, 90 - 60 - 90, blonďavá exmiss, ktorá sa namiesto dezertov napcháva predsudkami.
Imperatív zábavnosti, ktorý patrí k muzikálu, Hairspray spĺňa. Sen je život, život je tanec, tanec je radosť, radosť je láska. A samozrejme, kilá sú inakosť a inakosť je krása. Keď na záver tancuje černoška s obrovskou beloškou, je jasné, že láska, tanec a tolerancia zvíťazia. Je ťažké pochopiť, prečo sa tomuto filmu v USA tak veľmi darí?
Hairspray, 2007, USA,117 min
Réžia: Adam Shankman
Scenár: Leslie Dixon
Kamera: Bojan Bazelli
Hrajú: John Travolta, Michelle Pfeiffer, Christopher Walken, Qeen Latifah, Nikki Blonsky a ďalší
Premiéra v SR: 23. 8. 2007
Trailer filmu Hairspray