Utorok, 23. október, 2018 | Meniny má Alojzia
ZÁKON O PREMÁVKE NA POZEMNÝCH KOMUNIKÁCIÁCH POLÍCIA ZÁSADNE PREKOPALA

Vodičov čakajú vyššie pokuty

Ak vodič nemôže zaplatiť pokutu na mieste, policajti mu môžu odobrať vodičský peukaz. Chcú tým zvýšiť efektívnosť vymáhania pokút.

BRATISLAVA. Minister vnútra Robert Kaliňák včera predstavil návrh novely cestného zákona, od ktorej si sľubuje najmä zvýšenie bezpečnosti a plynulosti premávky. Ak ju parlament schváli, platnosť nadobudne od januára budúceho roka.

VIDEO - Kaliňák o pokutách

Hlavné zmeny

Zmien je množstvo, medzi tie najdôležitejšie patrí najmä zvýšenie pokút až do výšky 30­tisíc korún, zníženie rýchlosti v obci na 50 km/h, povinné celoročné svietenie, zákaz jazdy s letnými pneumatikami na snehu, alternatívne tresty formou verejno­prospešných prác či povinnosť volať policajtov k nehode až pri škode nad 160-tisíc korún.

Zvýšeniu bezpečnosti a plynulosti premávky by malo pomôcť aj vylúčenie nákladných áut z ciest v niektoré hodiny cez víkend a letné prázdniny, ako aj úplný zákaz jazdiť po cestách I. a II. triedy pre traktory či kombajny.

Z diaľnic a rýchlostných ciest sa majú vytratiť pomalšie vozidlá, minimálna rýchlosť sa zvýši na 80 km/h. Polícia uvažuje aj o rozšírení zákazu predbiehania kamiónov na diaľnici.

Po novom by sa mali vyberať aj pokuty. Ak vodič na mieste pokutu zaplatiť nemôže, policajti mu môžu odobrať vodičský preukaz a vystaviť dočasné oprávnenie na vedenie vozidla. Ak pokutu do niekoľkých dní nezaplatí, o preukaz príde. Polícia tým chce docieliť zvýšenie efektívnosti vymáhania pokút. Mnohí vodiči si totiž pri udelení pokuty vypýtajú šek a nikdy ho nezaplatia. „Ide o desiatky miliónov,“ povedal prezident Policajného zboru Ján Packa.

Zvýši sa aj výška pokút. Za najvážnejšie porušenia pravidiel môže vodič dostať pokutu až do 30-tisíc korún a zákaz činnosti na päť rokov. Hrozí to tým, ktorí odmietnu fúkať, alebo z miesta dopravnej nehody ujdú.

Vyššie pokuty by mali platiť aj tí, ktorí spôsobia viac priestupkov alebo nehôd. Všetky sa budú zaznamenávať v takzvanej karte vodiča. „Žiadny slušný vodič sa však nemusí obávať nárastu pokút, pretože pre 95 percent pokút platí pôvodný sadzobník,“ ubezpečuje Kaliňák.

Ďalšie zmeny

Zaviesť sa má aj povinnosť psychologického vyšetrenia pred vydaním vodičského opráv­nenia. V prípade agresívneho správania budú môcť policajti poslať vodiča na preskúmanie psychologickej a odbornej spôsobilosti. „Auto je zbraň a vodičský preukaz je istým spôsobom zbrojný pas,“ vysvetľuje viceprezident Policajného zboru Stanislav Jankovič.

Hoci nový zákon ešte musia schváliť poslanci, niektoré návrhy si už vyslúžili kritiku. Je málo preventívny a postavený najmä na represii, hovorí prezident Ústredného automotoklubu Juraj Smrečan. „Ak to myslíme s bezpečnosťou úprimne, nedávajme vodičom vysoké pokuty, ale ich pošlime radšej na doškoľovanie.“

Poisťovniam sa zasa nepáči návrh za dopravné nehody považovať iba udalosti, kde škoda presiahne 160-tisíc korún. „Takých nehôd je len asi 5 až 10 percent, takže vyše 90 percent nehôd by museli vyšetrovať poisťovne. Otvoril by sa priestor na poistné podvody a zvýšili by sa náklady na poistenie,“ tvrdí výkonný riaditeľ Slovenskej kancelárie poisťovateľov Imrich Fekete.

VIDEO - Obmedzenie nákladných áut

Policajtov budú kontrolovať kamery

O návrhu nových pravidiel pre vodičov sme sa zhovárali s policajným viceprezidentom STANISLAVOM JANKOVIČOM.

Nebudú vyššie pokuty znamenať vyššie uplácanie policajtov?

„Vyššie pokuty môžu v zmysle korupcie zvádzať, že sa vodiči budú snažiť vybaviť to s policajtom, dať mu nejaký úplatok. Tento problém je pri každej sankcii, pri každej pokute. Ale berme do úvahy, že 30­tisícovú pokutu nebude nikto vyberať na ulici v hotovosti. Rozhodovať bude správny orgán a ten už je zložitejšie ovplyvniť. Na vyberanie pokút v hotovosti sa pripravujú aj technické opatrenia, aby sme vedeli zdokumentovať činnosť policajta na ulici. Na jeho ochranu, ak niekto začne tvrdiť, že mu dáva veľkú pokutu na ulici, alebo vybral pokutu v hotovosti bez bloku, a zároveň aj na kontrolu policajta.“

Aké opatrenia?

„Kamerové systémy vo vozidlách, ktoré budú snímať činnosť pred a za vozidlom počas zdokumentovania celého priestupku.“

Čo v prípade, že niekto nebude mať pri sebe hotovosť na zaplatenie pokuty?

„Ak si vodič uzná svoj priestupok a bude ochotný zaplatiť, ale nebude mať pri sebe peniaze, bude mu zadržaný vodičský preukaz s tým, že dostane potvrdenie na jazdu na 14 dní. Dovtedy môže zaplatiť pokutu. Ak prinesie potvrdenie na kontrolu, vodičský preukaz mu vrátime.“

Poisťovne tvrdia, že zvýšenie škody pre nehody na 160-tisíc zvýši poistné náklady.

„To je reakcia, akú sme očakávali. Prečo to v Rakúsku funguje bez toho, aby sa zvýšili? Prečo by poisťováci museli chodiť k nehodám? Každý vodič má predsa pri havarijnej poistke tlačivo o dopravnej nehode a dokáže vypísať, vyznačiť a nakresliť polohu vozidla, poškodenie. Podpíše to aj druhá strana.“

Bude niekde povolená aj rýchlosť 160 km/h?

„Návrh to umožňuje. Záleží to však od stavu diaľnic. Odborníci z úseku dopravy, z diaľničnej spoločnosti, inžinieri musia povedať, či na tom úseku je možné ísť bezpečne takou rýchlosťou.“

Prečo ste zavrhli pokuty odvíjajúce sa od príjmov?

„Pretože daňový systém umožňuje niektorým ľuďom, ktorí majú dosť veľký príjem, vykázať nulový zisk a potom majú daňový základ nula. Týchto ľudí by sme trestali nulou alebo minimálnou pokutou a doplatili by na to zamestnanci, ktorí si nemôžu robiť odpisy a poctivo vykazujú svoj príjem.“

VIDEO - Zimné pneumatiky

Hlavné zmeny v zákone

  • zníženie maximálnej povolenej rýchlosti v obci zo súčasných 60 na 50 km/h
  • policajti by mali riešiť iba dopravné nehody, ktoré si napríklad vyžiadajú zranených alebo mŕtvych, prípadne výška škody bude aspoň 160.000 korún; ostatné prípady sa budú riešiť ako škodná udalosť dohodou o náhrade medzi vodičmi alebo cez poisťovňu.
  • zvýšenie niektorých pokút; najvyššia možná pokuta narastie na 30.000 korún a zákaz šoférovania na päť rokov z doterajších 15.000 Sk a zákazu na dva roky; v blokovom konaní sa môže pokuta vyšplhať až na 20.000 Sk;pokuta za väčšinu dopravných priestupkov ostane do výšky 2000 Sk.
  • vodiči budú musieť svietiť celoročne a celý deň. Podľa súčasného zákona je povinné svietenie od 15. októbra do 15. marca.
  • vznikne povinnosť používať zimné pneumatiky v prípade, že sa na ceste nachádza súvislá vrstva snehu, námrazy alebo ľadu.
  • vodiči budú môcť jednoduchšie prísť o vodičský preukaz; okrem závažných priestupkov to bude aj v prípade, že šofér nemôže zaplatiť uloženú blokovú pokutu; vodič v takomto prípade dostane potvrdenie na povolenie ďalšej jazdy na dobu 15 dní, počas ktorých by mal pokutu zaplatiť.
  • pri pokute nad 2000 korún sa bude môcť ustanoviť alternatívny trest v podobe všeobecne prospešných prác; tie sa budú vykonávať v rozsahu uloženej pokuty.
  • na diaľnici mimo obce bude zvýšená minimálna rýchlosť zo súčasných 50 km/h na 80 km/h (v úseku diaľnice v obci na 65 km/h). Maximálna povolená rýchlosť na diaľnici zostane 130 km/h, pre vozidlá do 3,5 tony môže byť rýchlosť dopravnou značkou zvýšená.
  • veľké nákladné autá nebudú môcť v čase najhustejšej premávky jazdiť na medzinárodných ťahoch; zákaz má platiť v piatok od 14:00 do 20:00, v sobotu od 7:00 do 11:00 (v júli a auguste až do 19:00); v nedeľu a počas sviatkov budú musieť kamióny ostať stáť od 14:00 do 20:00.
  • povinné používanie prilieb pre maloletých cyklistov a pre cyklistov mimo obce.
  • parkovanie na chodníkoch iba tam, kde to umožňuje dopravné značenie
  • v obciach by vodiči mali používať na cestách s viacerými jazdnými pruhmi najmä pravý jazdný pruh; súbežná jazda bude povolená iba v hustej premávke, predchádzaní a obchádzaní; doposiaľ mohli vodiči v obci používať ktorýkoľvek jazdný pruh
  • zavedenie duplikátu poznávacích značiek. V prípade poškodenia alebo straty bude si môcť šofér požiadať o vydanie značky s rovnakým číslom.


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Najčítanejšie na SME

          Inzercia - Tlačové správy

          1. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
          2. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
          3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
          4. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
          5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
          6. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
          7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
          8. Dva rekordy na druhý pokus
          9. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
          10. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
          1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
          2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
          3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
          4. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
          5. Company´s autumn in the High Tatras
          6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
          7. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
          8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
          9. Dva rekordy na druhý pokus
          10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
          1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 31 896
          2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 24 076
          3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 994
          4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 467
          5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 496
          6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 465
          7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 644
          8. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 345
          9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 107
          10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 480

          Neprehliadnite tiež

          Zo súdu zmizla veľká časť spisu ku Kočnerovej kauze Technopol Servis

          Zmiznutie predĺži súdny proces a známi Mariana Kočnera tak budú dlhšie ovládať vytunelovaný majetok.

          Stĺpček Beaty Balogovej

          Aktivity bývalých siskárov nie sú variáciou slobody slova

          Tóth ukázal, aký mizerný je "analytik".

          Návrat do čias mečiarizmu. Reakcie redakcií na sledovanie novinárov

          Reagujú Aktuality.sk i týždenník .týždeň.