Návštevníkov Banskej Bystrice aj obdivovateľov architektúry Dušana Kuzmu a sochárskych realizácii Jozefa Jankoviča môžu prekvapiť nové interpretácie jedného miesta v Banskej Bystrici, ktoré je úzko prepojené s našou históriou. Na pamätník SNP tam reaguje trojica mladých študentov Akadémie umení v Banskej Bystrici.
Ivana Slávikovú, Svetlanu Michalj a Jána Viazaničku si spájame s objektmi, inštaláciami a novými pohľadmi na často interpretované miesto pamätníka. Ich diela v Banskej Bystrici, ktoré kurátorsky viedol Richard Gregor, sú tentokrát inšpirované pamätníkom SNP.
Svetlanu Michalj v jej koncepte ovplyvnil exteriér pamätníka, v ktorom sa nachádza zbierka vojenskej techniky a tankov. Na výstavu „vojenského materiálu“ reagovala objemnou inštaláciou z dreva, ktorá je zároveň drevenou škatuľou, kde je umiestnený tank nemeckej výroby. Tento enormný „balík“ imaginárne zasiela výrobcovi tanku a poukazuje tým na stále aktuálny problém militantizmu.
Ján Viazanička reagoval na miesto zvukovou inštaláciou, ktorú umiestnil vo vojenskom lietadle z druhej svetovej vojny. Formou zvukového záznamu sa návštevníkovi areálu pamätníka „prihovárajú“ dialógy a zvuky detí, ktoré sa hrajú so svojimi detskými hračkami – napodobneninami zbraní.
Autor reaguje na rôzne modely a námety detských hier, ktoré ovplyvňujú postoje dieťaťa k militantizmu. Formou „súkromných nevinných hier“ kladie otázku verejnosti: kde je hranica medzi neškodnou hrou a masovým zbrojením? Kde sa končia súkromné záležitosti a kde začínajú veci verejné?
Trojicu uzatvára Ivana Sláviková, ktorá pre interiér pamätníka vytvorila mäkkú plastiku. Ide o privlastnenie diela sochára Jozefa Jankoviča, ktoré sa nachádza v pamätníku SNP. Jej poňatie tohto súsošia nesie v sebe náboj ženskosti, jej mäkké bábky-postavy pôsobia efemérne a zraniteľne zároveň, sú plné hádaniek a významov. Sláviková tak predstavuje nové pohľady na sochárske dielo i jeho dobovú prezentáciu.
Umelcom sa z pasívneho pietného miesta podarilo vytvoriť živý komunikačný priestor, oživiť historickú udalosť povstania a prepojiť ho s jeho súčasným chápaním.
Hudobná a filmová časť Barbakanu sa začala včera a končí sa v nedeľu, no objekty a inštalácie zostanú v Banskej Bystrici do konca augusta.
Autor: Ľudmila Poláčková Autorka je študentka kunsthistórie