BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) využila včera možnosť zrušiť vyhlásený tender na elektronické mýto.
Ide o najväčší tender, ktorý organizuje vláda Roberta Fica, jeho predpokladaná hodnota je 20 miliárd korún. Víťaz by mal postaviť a dvanásť rokov prevádzkovať systém výberu mýta pre nákladné autá.
V priebehu budúceho týždňa je NDS pripravená vypísať novú súťaž. Tender zrušili preto, lebo pri vypisovaní súťaže a koncipovaní podmienok rátala diaľničná spoločnosť s maximálne 22 účastníkmi. Z nich mali vybrať finálnych päť firiem do úzkeho kola. „Zaskočil nás veľký záujem, podmienky si vyzdvihlo 55 súťažiacich,“ povedal generálny riaditeľ NDS Igor Choma.
„Nastali také okolnosti, ktoré by zabránili, aby bol proces transparentný a nediskriminačný,“ povedal generálny riaditeľ NDS Igor Choma.
Vysvetľuje, že je lepšie stratiť mesiac, ako keby súťaž zrušili neskôr. Predpokladá, že niektorí účastníci by sa mohli oprávnene pýtať, prečo vybrali do finále päť a nie viac firiem. Nové podmienky chcú stanoviť tak, aby NDS mohla vyberať z ôsmich, maximálne desiatich účastníkov. Stále platí, že mýto plánuje diaľničná spoločnosť začať vyberať od januára 2009.
„Obdobie jedného roka je na prípravu systému napäté. Každé zdržanie ohrozuje zavedenie systému,“ povedala hovorkyňa spoločnosti Kapsch na Slovensku Sylvia Košťálová.
„Sme si vedomí rizík, ktoré môžu vzniknúť z časovej tiesne. Ale na druhej strane pripravíme kvalitnejšie podmienky súťaže,“ povedal Choma. Skrátenie času by nemalo spôsobiť problémy, aké malo Česko pri zavádzaní elektronického mýta. Do posledného dňa nebolo isté, či české ministerstvo dopravy, respektíve jeho dodávateľ Kapsch systém zavedú.
Smernica Európskej únie totiž nedovoľuje, aby v krajine naraz bežali dva systémy spoplatnenia ciest. Ak by sa pre prieťahy nepodarilo mýto spustiť od roku 2009, Slovensko by na mýtny systém muselo čakať ďalší rok. Prípadne by sa NDS musela dohodnúť s úniou na spôsobe, ako mýto zavedie.
Všetky okolité krajiny, ktoré mýto zavádzali, svoje systémy spúšťali na prelome rokov.
Autor: Tomáš Halán, pst