urobiť lepšie: zdokonaliť výrobok, skvalitniť službu, vyvinúť celkom nový výrobok alebo službu, zmeniť obal, nájsť nový spôsob použitia výrobku, atď.
Inovovať technológie je ľahké
Poviete si, výrobcovia technológií to majú jednoduché. Týždeň čo týždeň sa na trhu objavujú nové digitálne prístroje, zdokonalené MP3 prehrávače, vylepšené mobilné telefóny a revolučné multifunkčné zariadenia. Aj poskytovatelia služieb majú relatívne široké pole príležitostí: zjednodušiť proces objednania služby, zrýchliť vybavenie objednávky, poskytnúť zákazníkovi prehľad o stave jeho zákazky, k existujúcej službe poskytnúť „balíček výhod“, atď. No ako sa inovácií môžu zhostiť výrobcovia potravín?
Veľmi jednoducho. Prvou z možností je prísť na trh s úplne novým výrobkom. Keď sem napríklad po roku 1989 prišla Rama, bol to prakticky neznámy druh výrobku; dovtedy všetci používali maslo. A mohli by sme menovať mnohé ďalšie výrobky: instantná káva, hotové omáčky, dressingy, Actimel, atď.
Druhou z možností je prísť na trh s novou, spravidla módnou príchuťou existujúceho výrobku. Pre tento druh inovácií je typickou kategória mliečnych výrobkov – napríklad všetky jogurty a smotanové krémy sú dnes aj „stracciatellové“.
Kvitujú, ak sa značka o seba stará
Ďalšou – azda najrozšírenejšou inovačnou stratégiou v potravinárstve – je redizajn obalu. Výrobcovia vedia, že každé tri - štyri roky musia inovovať obal svojich výrobkov. Jednoducho, tak ako sa človek prispôsobuje módnym trendom v obliekaní, tak sa prispôsobujú novým trendom v dizajne aj výrobky. Tento rok to akosi „naraz“ vyšlo viacerým výrobcom stolových a minerálnych vôd, ktorí zhodne tvrdia: „Ide o snahu modernizovať výzor našej minerálky.“
Že sa vám to zdá zbytočné a samoúčelné? Ale kdeže! Spotrebiteľ verný svojej značke kvituje, keď sa značka „o seba stará“, keď do seba investuje. Je rád, že sa prispôsobuje jeho životnému štýlu. Nielen to, zo spotrebiteľských prieskumov je známy fakt, že ak necháte respondentov ochutnať minerálku z dvoch rôznych fliaš – z jednej so starou etiketou a z druhej s novou etiketou, väčšina z nich vám povie, že viac im chutí „tá z tej novej fľaše“.
Autor: Marian Timoracký, marketingový poradca, United Consultants