Spoločná pre všetky siete je snaha o minimalizáciu nákladov aj cien bez ohľadu na kvalitu. To sa odráža na otrockej práci brigádnikov a predavačiek a nehorázne vysokých nárokoch, ale k buzerácii sa iniciatívne pridáva aj miestny manažment.
Pekné meno pre švába
Pre všetky spoločne platí aj to, že naša ilúzia o čistote je naozaj len ilúzia a čistota vládne jedine v služobných priestoroch. Česť predajniam, kde nepečú rožky z čerstvo pozametanej múky z dlážky a šváby na zemi nenazývajú bystruškami z prírody. To som citovala vyjadrenie jedného manažéra. Ktovie, ako ich nazývajú zákazníci, keď si takú jednu bystrušku odnesú domov.
Ďalšia spoločná črta je kradnutie. Kradne sa všade: zo skladu, prelepením cenoviek, do tričiek, konzumáciou v obchode (celkom vynaliezavé), arogantným nakladaním do vlastných tašiek, a tak ďalej.
Na druhej strane je však hypermarket so svojimi často skreslenými cenovými akciami (daný tovar neexistuje, bol rozobraný už v sklade alebo jeho cena sa viaže na kúpu niečoho iného alebo je úplne iná) a kopa „sekuriťákov“.
Tabuľa hanby
Viete, aké veselé nástenky sa nachádzajú vzadu v služobných priestoroch? Na jednej strane oznamy pre zamestnancov a na druhej strane fotky zbitých a ponížených zlodejíčkov (niektorí ešte neplnoletí!). Pozerajú sa z tých fotiek nepríčetne. Sú prinútení držať pred objektívom veci, čo ukradli, svoje meno alebo tabuľky s nápismi „som zlodej“ a podobne.
Keď som takúto nástenku videla prvýkrát, zhrozila som sa. Ak si pamätáte na aféru s mlátením zlodejíčkov, ktorú nakrútila jedna televízia, tak vás ubezpečujem, že to bolo nakrútené v hypermarkete, kde sú pomery ešte ako-tak civilizované. Rozprávala som sa o tom s jedným sekuriťákom a sám sa vyjadril, že s tým nemá daná sieť nič spoločné. Ona si najíma službu, ktorá má zabezpečiť poriadok a to, ako to dosiahne, ich nezaujíma. Tieto „prostriedky“ schvaľoval a sám sa bránil tým, akí sú (nepochybne) niektorí drzí a vytrvalí. Fotia si ich občianske (ak nejaké majú) a spolu s ich fotkami si ich medzi sebou jedna služba posiela.
Namiesto zamestnanca brigádnik
Spoločný hriech všetkých je tiež absolútne otrocké vykorisťovanie brigádnikov (česť výnimkám). Brigádnická sprostredkovateľská agentúra Nosluš je výhradným dodávateľom nielen brigádnikov, ale niekedy aj zamestnancov.
Príklad: Agentúra vám ponúkne brigádu za 55 – 60 na hodinu s pracovným časom maximálne 8 hodín denne.
Za váš pracovný čas je zodpovedná vedúca oddelenia, kde pracujete. Keď vypadne normálna zamestnankyňa, robíte 12 hodín denne aj 5 dní v týždni.
Nepáči sa vám? Vyhodia vás, vedúca vám nepodpíše pracovný čas a nadčasy sa nejako administratívne stratia. A z vašej výplaty sa zrazu strhnú aj dane a poplatky agentúre a zostane vám 40 korún na hodinu.
Hypernova problém odmeňovania vyriešila svetovo. Potom, ako sa naša minimálna mzda zvýšila, čo všetci iste pokladali za úspech, Hypernova zrazu stratila zamestnancov.
Predavačka, čo dovtedy pracovala za minimálnu mzdu, zrazu prešla na status brigádnika, čím síce na mzde nič nezískala, ale stratila sociálne zabezpečenie.
Zarába akurát o trochu viac na to, aby si sama musela platiť zdravotné odvody (keďže to už nerobí zamestnávateľ) a navyše o pár rokov by mala ísť do dôchodku. Ktovie, ako toto pán Fico vysvetľuje. Dôležité je predsa, že máme vyššiu minimálnu mzdu!
Ďalej si všimnite, že keď v Hypernove platíte, tak musíte vystáť dlhý rad.
Za pokladňami sedia totiž brigádnici (aj keď majú často cez päťdesiat rokov), ktorí sa pre pracovné podmienky rýchlo menia a tak čas zacvičenia je v supermarkete jednoducho neustále.
Ešte pár postrehov z iných supermarketov. Tesco je priemer, silný hráč, všetky akcie nanormované. Carrefour - veľmi milý personál, atmosféra je omnoho príjemnejšia, navyše viem, že zamestnanci sú tu omnoho spokojnejší.
Billa – aj keď sa tu ochutnávky väčšinou nekonajú, pracuje tu akosi veľa „brigádnikov“. Metro - perfektná bezpečnosť aj logistika, až na tie bystrušky v múke :) a majú najlepšiu kuchyňu.
Terno - zamestnanci pracujú za dobré slovenské platy a navzájom sa všetci poznajú po mene. Keď tam pracujete, tak cítite, aký je rozdiel pre zamestnancov pracovať tu alebo v nejakom inom hypermarkete. Každý si prácu zatiaľ chválil.
Autor: Kristína Čahojová