Súkromné a verejné spojenie má riziká

Ministerstvo dopravy presadilo zapojenie súkromných investorov do výstavby diaľnic. Odborníci hovoria o predražení a rizikách, že miliardové projekty môžu skončit zle.

Potrebu zapojenia súkromného kapitálu do výstavby diaľnic nikto nespochybňuje. Štát však musí ustrážiť riziká, ktoré môžu pri takýchto investíciách vzniknúť.Potrebu zapojenia súkromného kapitálu do výstavby diaľnic nikto nespochybňuje. Štát však musí ustrážiť riziká, ktoré môžu pri takýchto investíciách vzniknúť. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ– TASR)

BRATISLAVA. Premiér Robert Fico sa nevzdáva svojho sna a v roku 2010 chce diaľnicou spojiť Bratislavu s Košicami. Dopomôcť mu k tomu má aj súkromný kapitál. Vláda odobrila návrh, aby sa slovenské diaľnice stavali pomocou partnerstva súkromného a verejného kapitálu (Privat-Public Partnership – PPP). Posledné slovo dá štúdia zrealizovateľnosti, ktorú minister dopravy pripraví na rokovanie vlády v septembri.

Peniaze vraj problém nie sú

Na Slovensku by mal štát súkromnému investorovi po dostavaní diaľnice podľa odhadov ministerstva dopravy platiť 7 až 10 miliárd korún ročne. Na porovnanie, táto suma predstavuje 20 až 40 percent rozpočtu ministerstva dopravy na budúci rok, keď má dostať viac ako 26 miliárd. Počas 25 rokov, o kto­rých sa uvažuje ako o období na udelenie koncesie, by daňoví poplatníci zaplatili investorovi od 175 do 250 miliárd. Pritom ministerstvo dopravy odhadlo náklady na vybrané úseky vo výške zhruba 120 miliárd korún.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Táto suma platí iba v prípade, ak všetky projekty budú realizované cez PPP,“ povedal po rokovaní vlády minister financií Ján Počiatek. Na otázku, či suma do desať miliárd korún ročne je pre neho a štátny rozpočet akceptovateľná, odpovedal, že „v prípade, že by sme nerobili nič iné a že by sa tým vyriešili všetky diaľnice, je to teoreticky v budúcnosti možné“.

Teraz vraj nevie povedať, koľko kilometrov to bude a „je mi to v podstate jedno, ak sa dodrží princíp, že na každý úsek sa vyberie najvhodnejšia metóda financovania“. Vláda totiž Vážneho balík PPP diaľnic rozdelila na 12 častí a každý sa bude posudzovať osobitne.

Minister Vážny po rokovaní vlády povedal, že v oblasti diaľnic „nemáme technický ani finančný problém“. Podľa neho je to skôr problém papierový. Treba prijať osobitnú legislatívu, ktorá urýchli výstavbu.

SkryťVypnúť reklamu

Riziká sa budú eleminov

Projekty PPP odborníci nespochybňujú. Upozorňujú však na riziká, ktoré môžu vzniknúť. „Ministerstvo musí presne špecifikovať formu zmluvy a rozdelenie rizík medzi štát a súkromného investora,“ povedal riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Riziko predstavuje aj skutočnosť, že s PPP projektmi nemáme skúsenosti. „Je pravda, že sme zatiaľ na Slovensku ešte nič cez PPP nerealizovali,“ povedal premiér Fico. V západných krajinách je bežné využívať súkromníkov. Napríklad vo Veľkej Británii tak postavili nemocnice alebo väznicu.

Zvyčajne sa začína s menšími projektmi a až potom idú na rad stavby v takom rozsahu ako u nás. Naša neskúsenosť v sebe spája riziko, ktoré zažili české alebo maďarské diaľnice. Všetky projekty krachli na zlých odhadoch a kalkuláciách a nadsadených cenách.

SkryťVypnúť reklamu

Rizikom je aj cena za realizáciu. „Dá sa predpokladať, že cez PPP projekt bude diaľnica drahšia asi o 40 percent,“ povedal Palčák. Dôvodom je, že súkromný investor očakáva pri dlhodobej investícii vyššiu mieru rizika. A za tú si nechá zaplatiť formou vyššieho zisku .

Možnosťou, ako cenu nezvyšovať, je, aby diaľnice naďalej platil štát. Musel by si zobrať úver, ktorý sa započítava do dlhu verejných financií. Jeho zvýšenie by ohrozilo prijatie eura. „My nemôžeme ohroziť maastrichtské kritériá,“ povedal Fico.

Ako funguje projekt PPP

Systém PPP projektov je postavený na tom, že štát zadá súkromnému investorovi zákazku na výstavbu. Ten ju naprojektuje, postaví, prevádzkuje a po uplynutí doby na používanie ju prevedie na štát. Štát počas doby prevádzky uhrádza investorovi rozdiel medzi vybraným mýtom a preukázanými nákladmi súkromníka na prevádzku diaľnice.

SkryťVypnúť reklamu

PPP projekty predstavujú alternatívu privatizácie. Vláda si zabezpečí peniaze na investície vo verejnom sektore bez toho, aby musela zvyšovať dane alebo sa zadlžovať. Umožňujú tak formálne znížiť verejný dlh a umožniť tak splniť kritériá na prijatie eura.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 320
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 855
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 687
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 201
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 651
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 412
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 733
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 569
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu