BERLÍN. Nemci očakávajú, že v najbližšom čase sa zvýši aj cena ostatných potravín. Výrobcovia čokolád, piva a mlieka si myslia, že jeden z dôvodov rastu cien potravín je stále väčšie využívanie rastlín v biopalivách.
Šéf čokoládovní Barry Callebaut hovorí, že v rokovaniach na prvý polrok 2008 chcú výrobcovia presadiť značné zvýšenie cien. Barry Callebaut vyrába okrem iného značku Sarotti, ale stojí tiež za čokoládami produkovanými pre potravinové reťazce Aldi a Lidl. Dodáva tiež čokolády na zmrzlinu Magnum alebo tyčinky Lion pre konkurenčnú firmu Nestlé. Podnik sám svojich zákazníkov neuvádza.
Po mlieku aj pivo
Nemcom hrozí tiež zvyšovanie cien piva. Okrem rastúcich cien za energie, obaly a zamestnancov poukazujú pivovary na značné zdraženie jačmeňa a sladu a pre ich stále väčšie využívanie na biopalivá.
Pivovarský koncern Carlsberg a šéf jeho divízie pre Nemecko Wolfgang Burgad počíta s rastom o päť až desať percent, ale časový horizont neuvádza.
Hospodárskí experti zároveň poukazujú na to, že potraviny tvoria len časť životných nákladov. Rastúce ceny niektorých potravín majú len malý vplyv na infláciu, uvádza nedávno zverejnená štúdia Nemeckého ústavu pre hospodársky výskum (DIW) v Berlíne. Zvýšenie cien mlieka a masla napriek tomu v minulých týždňoch vyvolalo v Nemecku rozruch. Ceny mliečnych výrobkov vzrástli pre rastúci export rozvíjajúcich sa ekonomík Číny a Indie a tiež v dôsledku mliečnych kvót v Európskej úni. Nemeckí poľnohospodári chcú tiež zvýšiť cenu mäsa.
Kým spotrebiteľské organizácie to odsudzujú, výrobcovia zdražovanie obhajujú a poukazujú na to, že v pomerne bohatom Nemecku sú v porovnaní so západnými krajinami ceny potravín veľmi nízke. Cena masla sa vraj len vracia na úroveň, za akú ho bolo možné kúpiť pred dvadsiatimi rokmi.