MOSKVA. Americký výrobca nealkoholických nápojov chce zvýšiť svoj dvojpercentný podiel na ruskom trhu s džúsmi. Pomôcť by mu mala kúpa ruského výrobcu džúsov Lebediansky. Cena by sa mala pohybovať v rozmedzí 1,5 až dve miliardy dolárov. Cenové rozpätie odráža prípadnú potenciálnu prémiu k celkovej burzovej hodnote ruskej spoločnosti. Akcie ruskej spoločnosti po tejto informácii stúpli o sedem percent a v piatok mali hodnotu 1,95 miliardy dolárov.
Podľa ruského hospodárskeho denníka Kommersant sa obchod zrealizuje do konca roka. PepsiCo by malo podľa novín kúpiť 76 percent ruskej firmy. Zástupcovia firiem správu nekomentovali.
PepsiCo v Rusku džúsy zatiaľ nevyrába a firma Lebediansky s takmer tretinovým podielom na miestnom trhu je považovaná za atraktívny akvizičný cieľ pre americký koncern. Asi 23 percent akcií Lebediansky je voľne v obehu, pričom 76 percent kontroluje skupina ruských podnikateľov, medzi ktorých patrí aj bývalý riaditeľ firmy Nikolaj Bortsov a jeho syn Juters.
Americká spoločnosť kontroluje v súčasnosti asi pätinu ruského trhu nealkoholických nápojov a asi tretinu trhu zemiakových chipsov. Na trhu s džúsmi však prostredníctvom svojej značky Tropicana kontroluje iba dve percentá.
Najväčší konkurent, spoločnosť CocaCola po kúpe výrobcu džúsov Multon za 530 miliónov dolárov kontroluje viac ako pätinu tohto trhu.