BRATISLAVA. Na Slovensku máme viac ako štyri a pol milióna platobných kariet, deväťdesiatpäť ľudí si dizajn karty navrhlo samo. Odborníci hovoria, že je len otázkou času, kedy personalizované karty vytlačia karty s jednotným dizajnom banky.
Ide o marketing
Slovenské banky dosiaľ vydávali okrem unifikovaných platobných kariet aj karty s retro alebo maskáčovým štýlom a kreatívne špeciálne edície. Chceli dať klientom možnosť vybrať si kartu podľa ich životného štýlu a zároveň ukázať, že im banka vychádza v ústrety.
Od minulého mesiaca majú ľudia pri tvorbe dizajnu karty takmer úplnú voľnosť. Môžu si dizajn karty nechať vytvoriť z fotografie, ktorú urobili napríklad počas dovolenky. „Zatiaľ tak urobilo 95 ľudí,“ povedal manažér ČSOB pre platobné karty Roland Katona, ktorá službu umožňuje zatiaľ ako jediná. Pre banky sú platobné karty vedľajšími produktmi. „Možnosť upraviť dizajn platobnej karty je dôležitým marketingovým nástrojom jednotlivých bánk,“ vysvetlil generálny riaditeľ spoločnosti MasterCard Europe pre Českú republiku a Slovensko Ján Čarný.
V zahraničí už existujú karty so špeciálnym dizajnom pre ženy či deti alebo karty svietiace v tme a karty, ktorých povrch nesie vôňu pomarančov či ruží.
Charita alebo sexi fotka
„Ak držiteľ karty umiestni vlastnú fotografiu na prednú stranu, funguje fotka zároveň ako dodatočný ochranný prvok,“ povedal Čarný. Obchodník prijímajúci kartu môže lepšie identifikovať držiteľa. „Na hranici akceptovateľnosti sú príliš vyzývavé telá a najčastejšie ich zamietame,“ povedal Katona o výbere motívov ich klientmi. Ostatné banky povrch kariet tiež využívajú. „Pre banku je dôležité odlíšiť sa od konkurencie,“ povedal Marek Knut z reklamnej agentúry Publicis.
„Naše karty s podpisom Hviezdoslava, Tajovského či Figuli považujeme za výnimočné,“ povedala hovorkyňa Tatra banky Terézia Copláková. Okrem nich vydala Tatra banka limitované edície, ktorých vizuál vytvorili známi ľudia. Vytvárať lepší imidž banky pomáha podľa Knuta charitatívna karta, ktorú vydáva VÚB banka. Keď klient platí charitatívnou kartou, banka odvádza jedno percento do systému neziskovej organizácie.
„Každý hľadá nejaké produktové inovácie. Je tu konkurenčný boj, preto pred spustením o nich nehovoríme,“ povedala hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Miriam Fuňová. Sporiteľna pripravuje novinky v rámci produktových služieb na túto jeseň.
Logo je zakázané
„Mnoho ľudí sa pokúša vybrať si ako dizajn logá obľúbených športových klubov,“ povedal Katona. Autorský zákon to však zakazuje. Odborník na platobné karty oponuje, že nie každému.
„Nie je výnimkou, že sa logo firmy objavuje na firemných platobných kartách,“ povedal Čarný. Firma sa vďaka logu či vlastnému symbolu na karte prezentuje pri každom platení svojich zamestnancov, robí si reklamu a zároveň sa dostatočne odlišuje od konkurencie.