Fico tlačí médiá k prísnym pravidlám

Vzťah novinárov a PR agentúr sa mení. Dnes by mal mať na obidvoch stranách prísne pravidlá.

Premiér Fico sa bráni útokom na novinárov.Premiér Fico sa bráni útokom na novinárov. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ – SITA)

BRATISLAVA. „Ak sa potvrdia informácie, ktoré máme, išlo o jasný čin korupcie,“ vyhlásil pred týždňom premiér Robert Fico o ceste slovenských novinárov do Álp, ktorý financovala poisťovňa Allianz. Dnes už o žiadnom „jasnom čine korupcie“ Úrad vlády nehovorí a dookola opakuje len to, že stále čaká vysvetlenie od vydavateľov, prípadne, že očakáva, ako novinári uplatnia svoje investigatívne schopnosti sami na seba.

To, čo už nie je problém pre Fica, je však smutný príbeh pre novinárov, ktorí sa ním nechali nachytať. Ficove výroky však poukázali aj na to, že väčšina serióznych médií si už dnes na podobné excesy dáva pozor, a ak sa udejú, redaktora za ne potrestá.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ficov „spin“

Zástupcovia PR si o Ficovom útoku na médiá myslia svoje. „Útok na médiá je propagandistická taktika, ktorá vyvolá dostatočnú publicitu potrebnú na zakrytie nejakej inej skutočnosti,“ povedal Štefan Vadocz, riaditeľ jednej z veľkých PR agentúr.

V anglosaskej žurnalistike sa pre takúto taktiku pdosúvania informácií zaužíval pojem spin. „Z témy o ministerke je zrazu téma o etike médií. Spin má však bližšie k politickej propagande ako k budovaniu korektných vzťahoch,“ myslí si Vadocz. Kritika podľa neho môže byť opodstatnená, pokiaľ ide o výlety s cieľom získať výhodu. Ak ide o služobné cesty s cieľom získať informácie, ktoré by novinár inak nezískal, nevidí v tom problém. Každý novinár sa podľa neho má právo rozhodnúť, či na také podujatie ide. „Existujú redakcie, ktoré pozvania využívajú, ale kompletne si hradia cestovné náklady.“

SkryťVypnúť reklamu

Ficova kritika sa nepáči ani riaditeľke ďalšej PR agentúry Miroslave Michalíkovej. „Uznávam, že pán premiér má skvostné vlastné PR, čo dokazujú jeho stabilizované a rastúce percentá dôveryhodnosti. O to som smutnejšia, že pán premiér robí z PR agentúr zúfalcov, ktorí sú odkázaní na podplácanie novinárov.“

Transparentnosť ako trend

Vadocz hovorí, že na transparentnosť dnes kladú dôraz nielen novinári, ale aj PR agentúry. „Je to globálny trend. Dnes veľká väčšina novinárov posudzuje svoju účasť na podujatí veľmi profesionálne.“

Novinári podľa Michalíkovej víkendové výlety nemajú radi. „Neznášajú cesty, odlúčenie od rodiny, zdĺhavé prezentácie, ktoré si môžu prečítať na webe.“ Žiadna lyžovačka alebo husacina ešte podľa nej múdreho novinára nepresvedčia, aby zmenil názor.

SkryťVypnúť reklamu

Na málo rozvinutých trhoch je podľa Vadocza nutkanie poskytnúť „niečo navyše“ za článok veľmi lákavé, ale neprofe­sionálne. Päť rokov starý prie­skum potvrdil, že sa to deje hlavne v južnej a vo východnej Európe. Dnes sa robí nový prieskum a Vadocz si myslí, že jeho výsledky budú lepšie. „Žiaľ, v postkomunistických kraji­nách je všeobecné povedomie o etických princípoch veľmi nízke.“

Michalíková hovorí, že napríklad v jej agentúre je zmluvne vyriešené, že „klient berie na vedomie, že podstata PR biznisu neumožňuje kontrolu výsledného publicistického útvaru“.

Zo slovenských médií bol na akcii v Alpách vo svojom voľnom čase aj redaktor SME, ktorý bol za to potrestaný. Účasť redaktora vo voľnom čase potvrdila aj televízia Markíza, ktorá to vraj bude riešiť. Bol tam aj redaktor STV, ktorá v tom nevidí problém, lebo malo ísť o pracovnú cestu, alebo aj redaktor TA3, ktorý takisto bude potrestaný. Hospodárske noviny, ktoré tam tiež mali redaktora, v takýchto akciách problém nevidia.

SkryťVypnúť reklamu

V pôvodnej verzii textu smeuviedli, že redaktor TA3 potrestaný nebude, opravené 13. 8. 2007

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 594
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 326
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 716
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 138
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 349
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 881
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 879
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 375
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu