BRATISLAVA. „Ak sa potvrdia informácie, ktoré máme, išlo o jasný čin korupcie,“ vyhlásil pred týždňom premiér Robert Fico o ceste slovenských novinárov do Álp, ktorý financovala poisťovňa Allianz. Dnes už o žiadnom „jasnom čine korupcie“ Úrad vlády nehovorí a dookola opakuje len to, že stále čaká vysvetlenie od vydavateľov, prípadne, že očakáva, ako novinári uplatnia svoje investigatívne schopnosti sami na seba.
To, čo už nie je problém pre Fica, je však smutný príbeh pre novinárov, ktorí sa ním nechali nachytať. Ficove výroky však poukázali aj na to, že väčšina serióznych médií si už dnes na podobné excesy dáva pozor, a ak sa udejú, redaktora za ne potrestá.
Ficov „spin“
Zástupcovia PR si o Ficovom útoku na médiá myslia svoje. „Útok na médiá je propagandistická taktika, ktorá vyvolá dostatočnú publicitu potrebnú na zakrytie nejakej inej skutočnosti,“ povedal Štefan Vadocz, riaditeľ jednej z veľkých PR agentúr.
V anglosaskej žurnalistike sa pre takúto taktiku pdosúvania informácií zaužíval pojem spin. „Z témy o ministerke je zrazu téma o etike médií. Spin má však bližšie k politickej propagande ako k budovaniu korektných vzťahoch,“ myslí si Vadocz. Kritika podľa neho môže byť opodstatnená, pokiaľ ide o výlety s cieľom získať výhodu. Ak ide o služobné cesty s cieľom získať informácie, ktoré by novinár inak nezískal, nevidí v tom problém. Každý novinár sa podľa neho má právo rozhodnúť, či na také podujatie ide. „Existujú redakcie, ktoré pozvania využívajú, ale kompletne si hradia cestovné náklady.“
Ficova kritika sa nepáči ani riaditeľke ďalšej PR agentúry Miroslave Michalíkovej. „Uznávam, že pán premiér má skvostné vlastné PR, čo dokazujú jeho stabilizované a rastúce percentá dôveryhodnosti. O to som smutnejšia, že pán premiér robí z PR agentúr zúfalcov, ktorí sú odkázaní na podplácanie novinárov.“
Transparentnosť ako trend
Vadocz hovorí, že na transparentnosť dnes kladú dôraz nielen novinári, ale aj PR agentúry. „Je to globálny trend. Dnes veľká väčšina novinárov posudzuje svoju účasť na podujatí veľmi profesionálne.“
Novinári podľa Michalíkovej víkendové výlety nemajú radi. „Neznášajú cesty, odlúčenie od rodiny, zdĺhavé prezentácie, ktoré si môžu prečítať na webe.“ Žiadna lyžovačka alebo husacina ešte podľa nej múdreho novinára nepresvedčia, aby zmenil názor.
Na málo rozvinutých trhoch je podľa Vadocza nutkanie poskytnúť „niečo navyše“ za článok veľmi lákavé, ale neprofesionálne. Päť rokov starý prieskum potvrdil, že sa to deje hlavne v južnej a vo východnej Európe. Dnes sa robí nový prieskum a Vadocz si myslí, že jeho výsledky budú lepšie. „Žiaľ, v postkomunistických krajinách je všeobecné povedomie o etických princípoch veľmi nízke.“
Michalíková hovorí, že napríklad v jej agentúre je zmluvne vyriešené, že „klient berie na vedomie, že podstata PR biznisu neumožňuje kontrolu výsledného publicistického útvaru“.
Zo slovenských médií bol na akcii v Alpách vo svojom voľnom čase aj redaktor SME, ktorý bol za to potrestaný. Účasť redaktora vo voľnom čase potvrdila aj televízia Markíza, ktorá to vraj bude riešiť. Bol tam aj redaktor STV, ktorá v tom nevidí problém, lebo malo ísť o pracovnú cestu, alebo aj redaktor TA3, ktorý takisto bude potrestaný. Hospodárske noviny, ktoré tam tiež mali redaktora, v takýchto akciách problém nevidia.
V pôvodnej verzii textu smeuviedli, že redaktor TA3 potrestaný nebude, opravené 13. 8. 2007