, John McClane, John Rambo či Indiana Jones.
Filmové spoločnosti sa ako keby unisono rozhodli staviť na kartu istého zisku. A ako keby zabúdali, že divák je v prvom rade človek, čo sa chce baviť, až potom nosič svojej peňaženky.
Pokračovania ako také pritom vôbec nie sú módnym výstrelkom. Už anglická kráľovná Alžbeta I. údajne prinútila Shakespeara, aby vrátil pre ňu smiešneho Falstaffa na scénu. Cervantes tiež podľahol a pridal ďalšie diely s postavou smutného rytiera. No a detektív z Baker Street musel vstať z mŕtvych na žiadosť čitateľov.
Čísla v názve a čísla z kasy
Recept na vyžmýkanie námetu do poslednej kvapky dal všetkým budúcim scenáristom Alexander Dumas so svojimi mušketiermi po dvadsiatich a ešte desiatich rokoch. Filmoví tvorcovia sa paradoxne číslovaniu dlhé roky vyhýbali. Všetky verzie Tarzanov, Draculov a najmä Jamesa Bonda číslovku nikdy v názve nemali. Tie sa začali používať až v sedemdesiatych rokoch minulého storočia.
Pritom veľké štúdiá až do druhej polovice deväťdesiatych rokov vnímali filmové pokračovania dosť skepticky. Málokedy totiž prekonali popularitu prvého dielu. Ani pokračovania Hviezdnych vojen a Indianu Jonesa neboli príliš úspešné.
Za zlom v ich postoji možno považovať rok 1999. Vtedy pokračovanie Austina Powersa - Špión, ktorý ma pretiahol - vysoko predstihlo v kasovom úspechu prvý diel.
Originálne efekty budia des
Potom to už išlo ako na bežiacom páse. Ak herci zostarli alebo v ďalších dieloch hrať odmietli, poruke bola Lucasova finta s predpokračovaním Hviezdnych vojen - a divákovi sa ponúkol „začiatok“ príbehu. Po Hviezdnych vojnách tak prišiel začiatok Batmana a na budúci rok sa dozvieme, ako sa dal dokopy kapitán Kirk s vulkáncom Spockom zo Star Treku.
Problém pokračovaní však zostáva v originalite. Kedysi bol originálny príbeh, teraz sa tvorcovia snažia byť originálni pri filmových trikoch. Napriek snahe to neraz vypáli tak, že sú skôr únavní. Napríklad, v Spider-manovi 3 trval zrod Sandmana niekoľko minút. V novom pokračovaní má byť zloduchov až šesť, preto sa nedá vylúčiť, že mnohí z nás sa už teraz desia predávkovania špeciálnymi efektmi. (A podobný pocit asi vyvoláva informácia o Saxane po 40 rokoch - bude sa nakrúcať len na modré pozadie.)
Recyklovanie alebo tvorenie
Dnes diváci i kritici filmové pokračovania často kritizujú. Štúdiá sa bránia, tvrdia, že všetky ich kroky a rozhodnutia ovplyvňuje trh. Keď vraj ľudia nebudú na pokračovania chodiť, prestanú ich nakrúcať. Otázkou zostáva, či tvorcovia, ktorí boli roky nútení recyklovať nápady, budú ešte schopní s niečím úplne novým prísť.
Našťastie, sú aj výnimky. Napríklad, spoločnosť Pixar tlaku pokračovaní podľahnúť odmieta. Myslí si, že ak filmári robia stále na tom istom, čoskoro sa ich kreativita unaví a otupí. Pre nás tak zostáva nádej, že sa aj v budúcnosti bude na čom baviť.
Prvý film, ktorý mal v názve druhý diel, bol Krstný otec II z roku 1974
Žiadny z 21 filmov o Bondovi nemal v názve číslo ani meno hlavného hrdinu
Filmy o Harrym Potterovi nie sú číslované, sú nazvané podľa kníh
George Lucas dal prvému dielu Hviezdnych vojen doplňujúci názov Epizoda IV: Nová nádej, čo mu umožnilo neskôr nakrútiť tri preddiely
Návrat do budúcnosti 1 - 3 tvorí celistvý príbeh bez prerušenia
Jednými z prvých pokračovaní v Československu boli filmy Cesta do hlbín študákovej duše a Škola základ života
Prvým naším pokračovaním bola Medená veža a Orlie pierko
Číslovky prišli s Fontánou pre Zuzanu 2 z roku 1993
(bobo)