Kto nedôveruje informácii od lekára, môže si ju preveriť alebo lekára zmeniť. Poradí aj poisťovňa.
BRATISLAVA. „Lekárka mi povedala, že mám nevyvinutú maternicu a nebudem môcť mať deti,“ hovorí pacientka. Keď liečenie nepomáhalo, zmenila lekárku. Ukázalo sa, že diagnóza nie je pravdivá. „Tú prvú som našla náhodou, jednoducho som potrebovala vyšetrenie,“ hovorí. Na novú lekárku sa už spýtala známych.
Manželstvo nie je nutné
Iná čitateľka SME napísala, že jej lekárka tvrdí, že ak nežije s partnerom v manželstve, poisťovňa jej nepreplatí výkony súvisiace s neplodnosťou ani spermiogram, teda jedno z prvých vyšetrení partnera pri podozrení na neplodnosť, ani prípadnú asistovanú reprodukciu.
Nie je to pravda, tvrdia zhodne zdravotné poisťovne. „Nerobíme rozdiel medzi manželmi a partnermi, ak pár doloží čestné vyhlásenie, že žije v spoločnej domácnosti,“ hovorí Andrea Devánová z poisťovne Dôvera.
„Môžu prísť aj partneri, ktorí žijú v spoločnej domácnosti,“ hovorí aj Jozef Války, vedúci lekár z centra asistovanej reprodukcie Iscare. Minulý rok podľa neho smernice ešte žiadali potvrdenie od mestského úradu, že partneri žijú na jednej adrese, dnes už stačí ich čestné vyhlásenie. „Slúži to ako ochrana mne lekárovi, že som urobil zákrok ľuďom v partnerskom zväzku a že zabezpečia dieťaťu stabilné rodinné prostredie.“
Občas sa totiž stane, že záujem o zákrok majú homosexuáli. Války hovorí, že ich úmysly odhalia pri dlhšom pohovore.
Lekára si treba preveriť
Pacientske organizácie odporúčajú vopred získať informácie o lekárovi, ku ktorému sa pacient hlási. Zdravotné poisťovne hovoria, že informácie o lekároch nájde pacient aj u nich. „Ak nie je pacient s lekárom spokojný, môže ho zmeniť. Ak nevie, ktorého lekára si vybrať, môže sa obrátiť na poisťovňu a tá mu lekára odporučí,“ povedala hovorkyňa Všeobecnej zdravotnej poisťovne Petra Balážová.
Platí to, aj keď pacient potrebuje operáciu, ale nemocnica mu určí príliš dlhý čas čakania. Poisťovňa mu môže poradiť, kde sa čaká kratšie.
Kto nechce hneď meniť lekára, môže si základné informácie overiť aj v rôznych poradniach na internete alebo v občianskych združeniach pacientov s konkrétnou diagnózou. Napríklad poradňa pre ľudí s chorobami srdca a ciev je na stránke kardioklub.sk, na otázky odpovedajú kardiochirurgovia. Zubní lekári, urológovia, dermatológovia, ale aj plastickí chirurgovia majú poradne na primar.sk. Pôrodníci, gynekológovia a pediatri radia na mamatata.sk.
Postup skontroluje úrad
Ak pacient nie je spokojný s postupom lekára, môže sa obrátiť aj na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Najčastejšie sa podľa hovorkyne Annamárie Higginsovej ľudia sťažujú na nesprávne poskytnutú zdravotnú starostlivosť, žiadajú, aby úrad preveril správnosť diagnostických a liečebných postupov, často po úmrtí pacienta v nemocnici.
Prípad prvej spomínanej pacientky by teda úrad preveril. Nesprávnu informáciu o preplácaní vyšetrení už nie. Milan Michalič z úradu spresnil, že v tomto prípade ešte nejde o poskytovanie zdravotnej starostlivosti.