Dnes sa stále viac zdôrazňuje význam celoživotného učenia. Popri vedomostiach či zručnostiach nadobudnutých v školách a ďalších akreditovaných inštitúciách, uznávajú mnohé krajiny EÚ aj to, čo sa človek naučí na pracovisku, v záujmových organizáciách, pri dobrovoľníckej práci a ďalšími spôsobmi.
Uznanie a certifikácia výsledkov takéhoto učenia môže byť pre ľudí nielen motiváciou, zdokonaľovať sa po celý život, ale má aj praktické dopady. Certifikát, ktorý dokladuje, že jeho nositeľ disponuje určitými vedomosťami, zručnosťami či kompetenciami, môže zlepšiť postavenie takéhoto človeka na trhu práce a zvýšiť jeho šance získať zamestnanie. Preto sa v mnohých krajinách pracuje na postupoch, ktoré vedú k uznaniu a certifikácii neformálne a informálne nadobudnutých znalostí.
Príklady zo sveta
Medzi najznámejšie patrí britské „Uznávanie výsledkov predchádzajúceho učenia“ a „Uznávanie prechádzajúceho učenia v praxi“ alebo francúzsky Bilan de compétences, ktorý bol rozšírený o sumarizujúce hodnotenie (umožňuje vziať do úvahy aj predchádzajúce skúsenosti získané v zamestnaní). Tieto možnosti môžu využívať ľudia všetkých typov kvalifikácií.
V Čechách prebieha už niekoľko rokov proces, ktorý by mal viesť k podobným výsledkom – zatiaľ len v oblasti učebných odborov.
V rámci prípravy systému overovania a hodnotenia vedomostí, zručností a kompetencií získaných neformálne, realizoval Národný ústav odborného vzdelávania projekt EPANIL. Jeho cieľom bolo vyvinúť metódy a nástroje, ktorými by sa zisťovali a hodnotili odborné znalosti a schopnosti ľudí z praxe.
Popri ďalších zahraničných partneroch sa projektu zúčastnila aj slovenská Nadácia Aspekt.
V projekte získali doklad o tom, čo vedia
Cieľovou skupinou projektu boli dospelí ľudia bez kvalifikácie alebo z nízkou úrovňou kvalifikácie. Projekt pomohol týmto ľuďom – ktorí boli ohrození nezamestnanosťou – aby mohli získať certifikát, potvrdzujúci odbornú úroveň ich životných skúseností.
Vznikne tak Národná sústava kvalifikácií, ktorá bude vymedzovať kvalifikácie (úplné alebo čiastkové), popisovať väzby medzi nimi a vymedzovať hodnotiace štandardy.(gal)
Zdroj: Národný ústav odborného vzdelávania
O projekte
Počet obyvateľov zapojených do ďalšieho vzdelávania je u nás pomerne nízky.
Dôvodom je , že sa ďalšie vzdelávanie systematicky nerozvíja
Aj ponuka možností ďalšieho vzdelávania je často klientom miestne vzdialená
Preto sa počíta aj so zapojením stredných odborných škôl do poskytovania ďalšieho vzdelávania
Na základe projektu boli vypracované hodnotiace štandardy