Turista registruje najmä rozostavané mesto - čo registruje cudzinec, ktorý v Pekingu dlhodobo žije?
„To isté: enormné nasadenie techniky a ľudského potenciálu na úplnú zmenu architektonickej tváre mesta. Nielen lokalít priamo súvisiacich s olympiádou, ale kompletnej urbanistickej premeny centrálnych aj periférnych častí Pekingu.“
Badať vplyvy aj na čínsku spoločnosť, kvalitu a kultúru života či nebodaj aj politiku?
„Zjavná je najmä snaha odstrániť silnú jazykovú bariéru a naučiť Číňanov hovoriť po anglicky. Pre Európana je čínština na prvý, ba aj na druhý pohľad komplikovaný jazyk. Jazyková zdatnosť mladej generácie Číňanov sa však z roka na rok zlepšuje. Aj orientácia v meste na základe anglických označení je už dobrá.“
Zo správ agentúr vyplýva, že Čína využíva olympiádu aj na boj s nešvármi.
„Vláda sa v snahe vyčistiť ulice a prispôsobiť správanie vyššiemu počtu turistov rozhodla penalizovať niektoré nešváry. Za pľuvanie či odhadzovanie odpadkov na zem hrozí pokuta 50 jüanov, čo je asi 160 korún.“
Ktorý z čínskych zlozvykov vás osobne vyvádza z miery?
„Rešpekt k zvykom a kultúre krajiny, hlavne, keď v nej človek pôsobí dlhodobejšie, patrí k základným atribútom súžitia.“
Peking ako jedno z mála hostiteľských miest olympiád nebude šturmovať s výstavbou športovísk. Je na to bežný Číňan hrdý, či to berie ako samozrejmosť? Cítiť v meste už dnes eufóriu?
„Istej eufórii, vyvolávanej všadeprítomnosťou loga, maskotov a suvenírov, sa ťažko ubrániť. Ako v každom olympijskom meste, aj v Pekingu v rozhovoroch s domácimi cítiť určitú hrdosť na voľbu mesta za organizátora Hier, navyše, pre Čínu v dôležitom historickom období spoločenských a ekonomických zmien.“
Záujem o vstupenky v prvom kole ich predaja bol obrovský. Napriek tomu: nehrozí niektorému zo športov, že bude pred poloprázdnym hľadiskom?
„Záujem o ceremoniály, basketbal, volejbal, stolný tenis, bedminton či gymnastiku už teraz dosiahol alebo dokonca prekročil kapacitné možnosti. Žeby niektorá disciplína bola bez veľkolepej diváckej kulisy, si v súvislosti s fenoménom príprav a propagácie neviem ani len predstaviť.“
Tradičným problémom hostiteľských miest býva doprava. Pekinské metro údajne nerozšíri svoje trasy na 300 km, ako sa pôvodne plánovalo: nemôže to spôsobiť problémy?
„Dve linky metra majú dĺžku 114 km, no do olympiády sa ich trasy predĺžia na 200 km a do roku 2020 dokonca na 561 km. Čínska vláda investuje do obnovy vozňového parku štyri miliardy jüanov, čiže asi 13 miliárd Sk, vďaka čomu sa kompletne vymení 180 existujúcich vozňov a pribudne 84 nových. Plynulosť premávky je jednou z priorít organizátorov.“
Svet sa hrozí kvality pekinského ovzdušia, ktorú ovplyvňuje najmä množstvo automobilov. Koľko ich je vlastne dokopy?
„K 1. júnu registrovali tri milióny. Denne pribúda tisícka nových áut.“
Milión z nich vraj experimentálne na dva týždne odstavia už teraz.
„Deväťdesiat percent ciest je vyťažených na maximum. Peking skutočne pripravuje od utorka skúšobnú redukciu dopravy. Študenti majú prázdniny a pracujúcich lákajú využiť mestskú hromadnú dopravu aj tým, že cenu cestovného lístka znižujú z jedného jüana (3,2 Sk) na 0,4 (1,5 Sk). Zachytil som aj úvahy o zavedení akéhosi vstupného či mýta pri jazde do centra mesta, čosi na londýnsky spôsob. Počas Hier jeden z cestných pruhov vyhradia len pre olympijskú dopravu. Dovtedy mesto vymení 50-tisíc taxíkov a 10-tisíc autobusov. Slovákovi sa tieto čísla môžu zdať megalomanské, ale musíme si uvedomiť, že Peking má 14 miliónov obyvateľov a jeho rozloha zodpovedá štvrtine Slovenska.“
Na čo sa majú pripraviť naši budúci olympionici?
„August v Pekingu je vlhký, extrémne teplý a k tomu si treba primyslieť silne znečistené prostredie. Športovcom je asi zbytočné prízvukovať dodržiavanie pitného režimu. Samozrejme, nesmú zabúdať, že sú v krajine iných kultúrnych zvykov a tradícií, takže bude na mieste tolerancia a určité prispôsobenie.“
Autor: mo