Maturitný ples gymnázia v Rakovníku mal tento rok dohru. Na internete niekto publikoval sedemsekundové video, na ktorom riaditeľ školy vášnivo bozkáva jednu študentku. Niektorí študenti hovorili o svojom riaditeľovi ako o „žrebcovi“, ich rodičia a celková verejná mienka v meste také pochopenie nemala. Dotyčný pedagóg – a tiež miestny politik a ctihodný občan – musel rezignovať.
O kauze informovala jedna televízia a miestne noviny, tie však zohrali len okrajovú úlohu. To podstatné sa odohralo na internetovej stránke You Tube, kde neznámy reportér zverejnil zmienené video. Nasledovali vzrušené debaty, dopisy príslušným orgánom a nakoniec petícia za riaditeľove odvolanie. Tak nejako funguje amatérska, alebo občianska žurnalistika.
Videli ste Marťana?
Koncept zapojenia čitateľov alebo divákov nie je nijako prevratný ani nový. Zvlášť bulvárne médiá vyzývali svojich čitateľov na spoluprácu už dávno pred Internetom. Uvidíte na dovolenke v Južnej Amerike na ulici Elvisa Presleyho? Pristanú vedľa vás Marťania? Neváhajte a vyfotografujte ich. Bulvárne denníky vám zaplatia veľa peňazí.
Nová technológia vec len posunula ďalej. Keď ráno vyjdeme z domu, sme vďaka telefónu s fotoaparátom a kamerou vyzbrojení rovnako dobre ako profesionálny štáb redakcie. Len je potrebné byť pripravený.
Klasické médiá tu vidia potenciál, možno aj ohrozenie. Preto majú záujem podporovať kreativitu svojich divákov alebo čitateľov. V auguste 2005 začala v USA vysielať televíziu Current TV, ktorú spoluzaložil bývalý viceprezident Al Gore. Niekoľkominútové klipy nakrútené divákmi tvorili 70 percent obsahu. Najprv ich posielajú na webovú stránku, kde sa tie najlepšie vyberajú v hlasovaní. Tie sa potom objavia aj v samotnom vysielaní.
Amatérski moderátori
Podobný pokus urobila spravodajská CNN, ktorá usporiadala debatu demokratických prezidentských kandidátov v spolupráci so severom You Tube. Moderátorka sa politikov pýta: Čo urobíte so zdravotníckym systémom? A pritom si z hlavy zloží parochňu, ktorú nosí ako dôsledok liečby rakoviny. Moderátorka v skutočnosti nie je moderátorkou, ale diváčkou, ktorá otázku nakrútila doma videokamerou. V debate odvysielanej pred týždňom padlo takých otázok od divákov celkom tridsaťdeväť.
Dávali amatéri lepšie otázky ako skúsení moderátori? Na tom sa diváci ani mediální experti nemôžu zhodnúť. Určite to boli iné otázky, priamo a emotívne formulované. Vyberali ich redaktori televízie, a nie sami diváci. Mnohí preto tvrdia, že o skutočnú občiansku žurnalistiku vlastne nešlo.