Košice. Mesto Košice a spoločnosť Blue Bird by mali v priebehu tohto mesiaca podpísať memorandum o spolupráci. Jeden z najväčších výrobcov autobusov v USA chce v Košiciach postaviť montážny závod. Informáciu potvrdil námestník primátora Košíc Jozef Filipko a Lou Babjak, konateľ spoločnosti Tradex International Corporation, ktorá firmu Blue Bird zastupuje na trhoch východnej Európy.
Mesto je zdržanlivé
Aj keď Blue Bird je známy predovšetkým výrobou školských autobusov, v závode by mali podľa dostupných informácií montovať autobusy pre mestskú hromadnú dopravu. Partnerom v spoločnej americko-slovenskej firme by mal byť Dopravný podnik mesta Košice. Košická radnica je však zatiaľ vo vyjadreniach zdržanlivá.
„Stále prebiehajú rokovania, memorandum sa ešte len pripravuje, takže by bolo predčasné hovoriť o podrobnostiach,“ povedal námestník primátora Košíc Jozef Filipko.
V memorande majú obe strany vyjadriť vôľu spolupracovať na projekte montáže a výroby autobusov za zmluvne dohodnutých podmienok výhodných pre podnik i mesto. Podľa Filipka mesto ako stopercentný akcionár dopravného podniku má však eminentný záujem, aby renomovaný výrobca zakotvil v Košiciach.
Špekulácie
V tejto súvislosti sa v Košiciach špekuluje, či zvažovaný útlm trolejbusovej dopravy nesúvisí s príchodom amerického investora. Podľa neoficiálnych informácií by dopravný podnik mal majetkovo vstúpiť do spoločnej firmy trolejbusovým depom, kde by autobusy mali montovať. Filipko túto informáciu jednoznačne poprel.
„Môžem zodpovedne vyhlásiť, že úvahy o budúcnosti trolejbusovej dopravy nesúvisia s týmto zámerom,“ povedal Filipko. Okrem memoranda podľa jeho slov intenzívne pokračujú práce aj na ďalších dokumentoch, ktoré by mali slúžiť ako podklady na prípravu zmluvy.
Vstup do spoločného podniku však bude musieť schváliť mestské zastupiteľstvo, ktoré zároveň plní funkciu valného zhromaždenia dopravného podniku.
„Je to proces a v tomto štádiu je o budúcej zmluve zbytočné hovoriť. Samozrejme, podpíšeme ju len vtedy, keď bude výhodná pre dopravný podnik, a teda aj pre mesto ako jeho stopercentného akcionára,“ dodal Filipko. Podľa jeho vyjadrenia verejnosť bude podrobne informovaná pri príležitosti podpísania spoločného memoranda.
Záujem o Slovensko
Snaha Blue Bird etablovať sa na Slovensku a tým aj v Európe nie je novinkou. Spoločnosť Tradex International Corporation (TIC), ktorá výrobcu autobusov zastupuje, v roku 2004, dala najavo záujem montovať autobusy v areáli SAD Trenčín, v ktorej sa uchádzala o privatizáciu 49 percent akcií vo vlastníctve štátu. Z projektu nakoniec zišlo.
Podľa Lou Babjaka z TIC, spôsob a podmienky privatizácie „neboli prijateľné“. Babjak potvrdil seriózny záujem o výstavbu montážneho závodu v Košiciach. „Východnému Slovensku ponúkame výrobu, ktorá poskytne široké spektrum pracovných príležitostí.“ Zároveň zdôraznil, že nejde o dočasnú investíciu, ale o dlhodobý projekt.
Dlhodobá investícia
Výrobca by mal poskytnúť know-how, technické partnerstvo a zaškolenie personálu do montáže autobusov z dovezených blokov. Postupne by sa mali na východnom Slovensku vyrábať nielen rôzne verzie autobusov, ale aj komponenty.
V podniku by malo pracovať približne 500 zamestnancov. O výške investície je však podľa neho predčasné hovoriť. Rovnako aj o podiele mesta či dopravného podniku v spoločnej firme.
„Všetko je v štádiu rokovaní,“ dodal Babjak. Podľa neho 75 percent produkcie by mali exportovať do krajín východnej Európy vrátane nečlenských štátov Európskej únie. Spoločnosť má zmapovaný európsky trh i výrobcov a neobáva sa ani homologizácie. „Autobusy Blue Bird jazdia okrem Austrálie na cestách všetkých kontinentov. Vieme konkurovať kvalitou i cenou,“ povedal Babjak.
Spoločnosť Blue Bird je známa predovšetkým produkciou žltých školských autobusov. Po cestách USA ich denne premáva okolo 340-tisíc. Vo výrobnom programe sú však aj mestské autobusy. Prednosťou výrobkov Blue Bird je extrémna bezpečnosť.