/b>
v Minneapolise sa začala inšpekcia po celej krajine.
V deň zrútenia diaľničného mosta v Minneapolise, pri ktorom počas dopravnej špičky v stredu večer zahynuli štyria ľudia a ďalších okolo 30 je nezvestných, sa začala v Spojených štátoch rozsiahla inšpekcia všetkých mostov podobnej konštrukcie.
Podľa minuloročných údajov Federálneho úradu pre diaľnice sa ukazuje, že až štvrtina zo 600-tisíc mostov nie je postavená na záťaž, akú podstupujú každý deň.
Ako informovala televízia CNN, niektoré americké štáty sú na tom v bezpečnosti mostov horšie ako druhé. Napríklad v Arizone je iba päť percent mostov označených ako „konštrukčne nedostatkových“, v Rhode Islande ich je až polovica. Správa z roku 2003 pritom označila 27 percent amerických mostov ako „konštrukčne nedostatkové či funkčne zastaralé“.
Diaľničný úrad vidí problém v nedostatočnom financovaní. Primárnym zdrojom financovania dopravnej infraštruktúry je daň z palív, no tá sa od roku 1993 neupravila ani napriek inflácii a rastúcim nákladom na opravy a výstavbu.
Za posledné roky pritom niekoľko správ poukázalo na problémy iba štyridsať rokov starého mosta v Minneapolise, hoci ani jedna nevyzvala na jeho zavretie, ani ho neoznačila ako nebezpečný.
Správa Minnesotskej univerzity z roku 2001 videla problém v únave materiálu. „Som úplne zmätený, keď vidím, ako most spadol, prečo sa zrútili oba konce mosta naraz. Nemyslím, že bol preťažený, možno to bola únava materiálu, porucha, podlomenie,“ povedal CNN univerzitný profesor Ted Galambos.
Kongres pritom podniká prvé kroky a Minneapolisu chce poslať pomoc v podobe 250 miliónov dolárov.
Reaguje aj americké ministerstvo dopravy, ktoré vyzvalo miestne úrady, aby okamžite preskúmali všetky mosty obdobnej konštrukcie ako toho, čo sa zrútil. Po celých Spojených štátoch by ich malo byť asi 750.
Autor: bo