ŽILINA. Žilinčania sa obávajú dopravného kolapsu. Po posledných aktivitách ministra dopravy Ľubomíra Vážneho nie je isté, či a kedy vláda dokončí žilinský úsek diaľnice D1.
Minister Vážny si osvojil požiadavku premiéra Fica, aby diaľnica z Košíc do Bratislavy bola hotová do roku 2010, teda ešte počas jeho prvého volebného obdobia. Ťažké úseky okolo Žiliny to znemožňujú.
Ministerstvo dopravy preto reálne uvažuje o utlmení výstavby diaľnice na niektorých úsekoch. Chce odložiť výstavbu diaľničného tunela Višňové - Dubná Skala a namiesto toho rozšíriť existujúcu cestu I/18 cez Strečniansku úžinu na štvorpruhovú komunikáciu. To by malo umožniť dokončenie diaľnice z Bratislavy do Košíc do roku 2010.
Úvahy ministerstva vyvolali záporné reakcie podnikateľov aj samosprávy. Vedenie Žiliny rokovalo s dopravnými expertmi a dekanom Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity Jánom Čelkom. Odmietajú nekompetentné návrhy ministerstva dopravy. To chce údajne dopravu viesť cez Žilinu.
„Navrhované riešenie nie je v súlade so žiadnymi odbornými rozvojovými dokumentmi od mestskej cez regionálnu, celoštátnu až po európsku úroveň. Diaľnica D1 je súčasťou európskeho koridoru TEN-T, ktorý má prísne stanovené kvalitatívne parametre, ktorým navrhované riešenie nezodpovedá,“ povedal po rokovaní s odborníkmi hovorca mesta Martin Barčík.
Oddialenie výstavby diaľnice podľa pôvodného plánu by si podľa Barčíka vynútilo náhradné provizórne riešenia, ktoré by mali „negatívne vplyvy na mestský cestný systém“.
Vedenie mesta tvrdí, že pre Žilinu je prioritou stavebná a časová kontinuita výstavby diaľnice D1 medzi Žilinou a Martinom i za cenu, že diaľnica D1 bude spojazdnená podľa pôvodného plánu, teda do roku 2013.
Alternatívne riešenie mesto odmietlo. Magistrát sa so žiadosťou a nesúhlasom obráti aj na predsedu vlády.