Fakty ustúpili emóciám

Film Oliviera Dahana Edith Piaf nie je taký silný, ako bol speváčkin život. Ale podarilo sa mu ho vystihnúť.

(Zdroj: MAGIC BOX)

Zlatý vek hudby, ten si Francúzi nazvali rokmi Yéyé. Boli šesťdesiate roky, cez Atlantik sa k nim dobyl rokenrol a na konceroch i v médiách sa začalo šalieť.

Aj dnes ešte stále hrajú a spievajú tí, čo sa stali hviezdami vtedy. Približne vtedy, keď zomrela Edith Piaf. Jej doba bola už trošku stará, možno niekomu jej staré čiernobiele zábery pripomínajú prehistóriu.

Čo potom roky, keď bola Piaf ešte maličká? No vo filme Oliviera Dahana vyzerajú, akoby ich už pred sto­tridsiatimi rokmi opísal Émil Zola. A je pozoruhodné vidieť, ako dávno a v akej chudobe sa začínal príbeh slávnej šansonierky. V tej chvíli to dokonca vyzerá, že sa do tých obrázkov zapozeral aj sám režisér a len–len, že neskĺzol do lacného (či drahého) historického veľkofilmu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Neskĺzol, lebo z príbehu Edith Piaf dokázal urobiť čosi iné ako otrockú biografiu. Dokonca to vyzerá, akoby fakty z Piafovej životopisu škrtal ešte skôr, ako ich vôbec začal zhromažďovať. Nelámal si hlavu tým, čo boli jej najväčšie hity, kedy vznikli a v akom poradí. Nezaťažoval sa tým, s kým všetkým sa priatelila a kto jej kedy vstúpil do života. Ani jej veľkému priateľovi Jeanovi Cocteauovi, ktorý zomrel deň po nej, nie je vo filme venované viac ako jedna veta.

Preto v ňom môže Edith dýchať a prežívať. A z tej chvíle, keď sa dozvedela o smrti svojej životnej lásky, boxera Marcela Serdana, vznikla mimoriadne krásna scéna. Je v nej spolu, či skôr vedľa seba, všetko: šťastie, nešťastie, bezmocnosť, zúfal­stvo i katarzia na scéne.

V porovnaní s emóciami ostatné bledne. Hoci je tento film miestami aj pekným obrázkom o jedných časoch a o umení.

SkryťVypnúť reklamu

Lenže kto by to všetko sledoval, keď má pred očami takú herečku. Marion Cotillard má na sebe hrubú masku, ale nedovolí nám ju vidieť. A raz–dva nás donúti zabudnúť, že so starými časmi Edith Piaf nemá nič spoločné, že pochádza len z tej najsúčasnejšej súčasnosti.

Edith Piaf (La Môme). Francúzsko/VB/ČR, 2007.

Scenár: Olivier Dahan, Isabelle Sobelmanová. Réžia: Olivier Dahan. Kamera: Tetsuo Nagata. Hrajú: Marion Cotillard, Sylvie Testud, Gérard Depardieu

Premiéra v SR: 26. júla

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 546
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 240
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 995
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 048
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 939
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 824
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 447
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu