BRATISLAVA. Pokus o revíziu dôchodkovej reformy, ktorú pripravila ministerka práce Viera Tomanová, sa otriasa v základoch. Všetky zásadné návrhy narazili na nesúhlas ministerstiev, Národnej banky Slovenska, ako aj Najvyššieho súdu. V počte výhrad k svojim návrhom ministerka predstihla aj ministra zdravotníctva Ivana Valentoviča.
Sporné návrhy ministerky Viery Tomanovej zrušiť strop pre odvody, umožniť ľuďom vystúpiť z druhého piliera alebo zákaz súbehu predčasného dôchodku s príjmom zo závislej činnosti sa v niektorých rezortoch a inštitúciách nestretol s pochopením. Spornou podľa rezortov je aj Tomanovej snaha presadiť, aby štát už nemusel platiť príspevky do dôchodkových správcovských spoločností za poistencov štátu, napríklad ženy na materskej.
Tomanová do minulého týždňa zároveň presadzovala, aby si ľudia, ktorí sa rozhodnú odísť z druhého piliera, mohli ponechať peniaze, ktoré si nasporili. Pod tlakom médií a odborníkov však od toho ustúpila.
Tomanová opomína budúcnosť
Ministerka práce Tomanová dostala až 122 zásadných pripomienok. „To je príliš veľa, čo znamená, že to nie je kvalitný návrh a mala by ho prepracovať,“ myslí si právnik Milan Galanda. Zásadná pripomienka v skutočnosti znamená nesúhlas s navrhovaným znením.
Vyše 20 zásadných pripomienok mala Národná banka Slovenska. Spochybnila v nich správnosť viacerých prepočtov ministerstva. Podľa nich zmeny, ktoré navrhuje, prinesú do verejného rozpočtu ročne vyše 11 miliárd korún. „Toto vyčíslenie považujeme za nereálne,“ uvádza sa v stanovisku Národnej banky.
Banka Tomanovej takisto vyčíta, že zvažuje len kozmetické zmeny na pár rokov dopredu a nezamýšľa sa nad tým, odkiaľ sa získajú peniaze na dôchodky neskôr, keď bude na jedného penzistu pracovať oveľa menej ľudí v aktívnom veku ako teraz. „Predkladateľ sa nezaoberá otázkou, čo bude s dôchodkami, s dôchodkovým systémom v dlhšom časovom horizonte, orientuje sa výlučne na finančný efekt, ktorý získa Sociálna poisťovňa iba do roku 2011. Nezohľadňuje dôvody, ktoré viedli k vytvoreniu druhého piliera z hľadiska udržateľnosti verejných financií pri očakávanom nepriaznivom demografickom vývoji,“ kritizuje centrálna banka.
Počiatek zvolil novú stratégiu
Ministerstvo financií donedávna otvorene kritizovalo v pripomienkových konaniach iné rezorty. Napríklad ministra hospodárstva Jahnátka, keď siahal na nezávislosť Úradu pre reguláciu sieťových odvetví alebo ministra zdravotníctva Valentoviča, ktorý chcel poistencom štátu, napríklad ženám na materskej či dôchodcom, zakázať, aby si mohli slobodne zvoliť zdravotnú poisťovňu.
Minister financií Ján Počiatek teraz zvolil opatrnejší prístup. Tomanovej odkázal, aby svoje nápady poriadne prepočítala, lebo inak sa k tomu nemôže kvalifikovane vyjadriť. „Bez predloženia doplňujúcich informácií ministerstvo financií nevie objektívne posúdiť predložené kvantifikácie a zaujať jednoznačné stanovisko k predmetnému návrhu,“ uvádza sa v stanovisku Počiatkovho rezortu. Chýbajú mu napríklad čísla, koľko peňazí zoberú zmeny samosprávam, o koľko môže klesnúť zamestnanosť a čo to prinesie podnikateľom.
Minister vnútra Robert Kaliňák Tomanovej naznačil, že ako sociálna demokratka by nemala diskriminovať ženy.
Protimonopolný úrad má zásadné výhrady k návrhu, aby štát už neplatil príspevky do druhého piliera za poistencov štátu. Takisto aj proti tomu, aby sporitelia mali možnosť z neho vystúpiť.
Výhrady rezortov k ministerkinmu návrhu
Rezort financií
V pripomienkach rezortu práce vyčíta, že poriadne nespočítal, aký bude mať novela dôchodkových zákonov dosah na zamestnanosť, podnikateľské prostredie, štátny rozpočet, rozpočty samospráv, Sociálnu poisťovňu a dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS).
Najvyšší súd
Zrušenie maximálneho vymeriavacieho základu pre poistné je vážnym zásahom do koncepcie zákona o sociálnom poistení.
Táto úprava povedie k zníženiu odvodových povinností presunom príjmov zo zárobkovej činnosti do sféry zisku, ktorá nepodlieha odvodom.
Chýba údaj o dosahu zrušenia stropov na štátny rozpočet. Toto ustanovenie bude mať najväčší dosah na zamestnancov a zamestnávateľov v štátnej a verejnej sfére.
Rezort hospodárstva
Rozhodnutie o možnosti voľného odchodu poistenca z II. piliera považuje za zásadné, nesystémové a v rozpore s princípmi dôchodkovej reformy.
Rezort dopravy
Odporúča zvážiť zrušenie maximálnych vymeriavacích základov.
Národná banka Slovenska
Návrh zákona považuje za neakceptovateľný, ktorý nielenže nerieši základné problémy Sociálnej poisťovne, ale spôsobí problémy zamestnávateľom, SZČO, zamestnancom, DSS a mohol by mať negatívny dosah na vývoj trhu práce, obchodnej bilancie a inflácie.
Národná banka ministerke práce Tomanovej odporúča, aby namiesto takýchto nesystémových návrhov začala radšej reformovať odvody napríklad zjednodušením ich výberu.
Nesúhlasí so zavedením princípu výberu medzi predčasným dôchodkom alebo zárobkovou činnosťou.
Nesúhlasí s návrhom zrušiť maximálny vymeriavací základ pre výpočet odvodov.
Zavedenie prvku dobrovoľnosti by podľa NBS predstavovalo výrazný zásah do súčasného dvojpilierového dôchodkového systému.
Za retroaktívne považuje ustanovenie, podľa ktorého poistencom, ktorým bol priznaný predčasný starobný dôchodok pred 1. januárom 2008 a vykonávajú zárobkovú činnosť, zaniká nárok na predčasný dôchodok od 1. januára 2008.
Vylúčenie poistencov štátu z povinnej účasti v druhom pilieri je aj podľa Národnej banky v rozpore s princípom právnej istoty a v rozpore so záujmami dotknutých sporiteľov. Navyše zvyšuje implicitný dlh Sociálnej poisťovne, čo je suma dôchodkov, ktoré bude musieť poisťovňa v budúcnosti vyplatiť.
Rezort vnútra
Ministerstvo Tomanovej odporúča, aby napríklad ženy na materskej nevylučovala z druhého piliera dočasne tým, že štát za ne prestane platiť príspevky do dôchodkových správcovských spoločností. Takéto vylúčenie považuje ministerstvo vnútra za diskriminačné a poukazuje na to, že postihne predovšetkým ženy.
Rezort zdravotníctva
Zrušenie maximálnych vymeriavacích základov pre platenie odvodov na dôchodkové poistenie a sporenie bude mať výrazný dosah na hospodárenie zdravotníckych zariadení. V prípade, že nebude kompenzované zvýšením ich príjmov, môže to spôsobiť ďalšie zvyšovanie napätia a zhoršovanie sociálnej situácie v rezorte zdravotníctva.