BRATISLAVA. Autobusy značky Solaris na plynový pohon, ktoré do májového požiaru jedného z nich jazdili v bratislavskej hromadnej doprave, majú chybnú elektroinštaláciu. Potvrdila to previerka v externej firme, ktorú oslovil Dopravný podnik Bratislava. Autobusy sa preto vrátia do ulíc najskôr v septembri, ak nie, budú v premávke chýbať.
Výrobca musí do konca augusta odstrániť chyby na elektroinštalácii.
Solarisy nie sú schopné prevádzky
Ani jeden z 21 autobusov, ktoré vlani kúpilo bývalé vedenie podniku za 200 miliónov korún od poľského výrobcu, nie je podľa znaleckého posudku schopný prevádzky.
„Výrobca sa zaviazal, že do 28. augusta chyby odstráni a predĺži záručnú lehotu na vozidlá,“ povedal predseda predstavenstva podniku Branislav Zahradník.
Solarisy stiahli z premávky po tom, čo 26. mája ráno jeden z nich horel. Prázdninovú prevádzku mestskej hromadnej dopravy podnik zvládne aj bez Solarisov, po zavedení jesenného grafikonu s kratšími intervalmi a hustejšími linkami budú autobusy chýbať.
„Ak by výrobca nedodržal slovo, ako núdzové riešenie zvažujeme prenájom autobusov od niektorého súkromného dopravcu,“ povedal Zahradník. Od ktorého a akou formou, nevedel spresniť. „Chýbať budú veľkokapacitné autobusy - Solarisy majú kapacitu 145 cestujúcich,“ dodal.
Nákup nových autobusov podľa Zahradníka núdzovú situáciu nevyrieši. Aj keby sa peniaze z mestského rozpočtu našli, dodacie lehoty sú aj pol roka, k tomu treba pripočítať výberové konanie.
Problém je elektroinštalácia
Previerkou sa zistilo, že každé z vozidiel má inak vedenú elektroinštaláciu, pričom sú v nej nedostatky. Príčinou májového požiaru bol skrat, okrem toho sa na niektorých autobusoch zistili chyby na plynových ventiloch.
Košické sú v poriadku
Poľské Solarisy jazdia aj v Košiciach a ďalších mestách. Košický dopravný podnik ich má vo svojom vozom parku 41. Na plyn však jazdí len jeden, ostatné sú naftové.
„Mali sme dva prípady požiaru, príčinou bola porucha štartéra,“ povedala hovorkyňa košického magistrátu Jana Geročová. Výrobca dal podľa nej vymeniť štartér a kabeláž na všetkých Solarisoch.
„Výrobca sériovú chybu vylúčil. Po Európe jazdí asi 600 takýchto autobusov a porucha bola len na týchto dvoch,“ dodala Geročová.
O opätovnej previerke vozidiel košickí dopraváci neuvažujú, fungujú totiž normálne.