Hudobná formácia Ghymes, ktorú roku 1984 založila a odvtedy jej činnosť úspešne usmerňuje súrodenecká dvojica Tamás a Gyula Szarkovci, vydala za dvadsaťtri rokov svojej existencie trinásť platní (z nich viacero zlatých a platinových) a získala prestížne hudobné ocenenia (medzi inými aj Cenu za otvorenú Európu a Cenu Bélu Bartóka).
VIDEO: Ghymes - Tüzet viszek
Vytvorila tiež hudbu k filmom i divadelným predstaveniam (pre najväčšie európske divadlo v prírode Toulon Theatre de la Mediterrané, Národné divadlo v Budapešti, k muzikálu Novej scény Cigáni idú do neba a iné), absolvovala mimoriadne úspešné koncertné vystúpenia po európskom, ázijskom i americkom kontinente.
Aj tak možno v krátkosti charakterizovať aktivity skupiny, ktorá patrí v žánri world music medzi európsku špičku a do bodky napĺňa filozofiu svetovej hudby, t. j. pokúša sa prostredníctvom nej odhaľovať to, v čom sú si ľudia navzájom podobní a bez falošného pátosu spájať etniká a podčiarkovať výnimočnosť jednotlivých kultúr.
V duchu rozmanitosti a originálneho interpretačného prejavu sa nesie aj aktuálny album Ghymesu Messzerepülő (Diaľkoletec), ktorý v septembri minulého roka vyšiel u našich južných susedov, v priebehu dvoch mesiacov sa tam stal platinovou platňou a teraz sa – doplnený o slovenské preklady textov – dostáva prostredníctvom Pavian Records k slovenským poslucháčom.
Sedmička profesionálnych hudobníkov-multiinštrumentalistov (Tamás Szarka, Gyula Szarka, Bori Varga, Péter Jelasity, Péter Farnbauer, Balázs Neumann, Tamás Széll) na ňom spája tradičné, často už zabudnuté hudobné nástroje (husle, kobzu, tekvicovú citaru, píšťalku, darbuku) so zvukmi saxofónu, gitary, bicích či syntetizátora, lyrické texty so strhujúcim rytmom, hľadajúcim inšpiráciu v maďarskej, stredoeurópskej i východoeurópskej ľudovej hudbe, a prvky improvizácie s premyslenou kompozíciou.
V trinástich skladbách sa premietajú pohľady na rôzne životné situácie: v predstavách vnímavejších poslucháčov ožíva atmosféra roztopašného leta (Och, och!), tragikomická poloha spolužitia muža a ženy (Dookola), lyrický náboj (Živá voda, Diaľkoletec, Pozajtra, Tíšenie), folklórny motív (Vinšovnícka), sociálna tematika (Obyvateľ sál) a mnohé ďalšie.
Texty, ktoré bývajú často problémovou stránkou slovenských i zahraničných hudobných zoskupení, v tomto prípade pútajú silou výpovede a vďaka citlivému prístupu textára (Tamása Szarku) neskĺzavajú do lacných rýmov, no zachovávajú si popritom špecifický charakter viazaného verša. Na precíznosť stavili aj autori hudby (Tamás Szarka a Gyula Szarka), ktorým sa podarilo skomponovať piesne s náročnými melódiami a prepožičať im – navzdory viac ako desiatke použitých hudobných nástrojov – vzdušnosť a univerzálnu čitateľnosť.
Tvorba Ghymesu, budovaná na živelnosti a otvorenosti k podnetom z okolitého sveta, predstavuje prúd čistej energie, ktorá poslucháčov oslovuje najživším z jazykov – hudbou.
Messzerepülő (Diaľkoletec). lPavian Records. 2007.
Autor: Jitka Rožňová (Autorka je publicistka)