Na tomto príklade možno jednoducho pochopiť, prečo médiá niekedy prinášajú polopravdy, ak už nie vyslovené klamstvá. S troškou fantázie sa realita stáva pre publikum oveľa príťažlivejšou. Je viac sexi.
Manipulácia so skutočnosťou je masová, stačí sa pozrieť na správy za posledný týždeň: Slovenský bulvárny denník je už druhýkrát vyšetrovaný pre údajné šírenie poplašnej správy. V Anglicku bola kozmetická firma potrestaná, lebo mihalnice Penelope Cruz v jej reklame nielen vyzerali „ako z iného sveta“, ale také aj boli. Reklamní tvorcovia použili okrem maskary aj za hrsť umelých mihalníc. Médiá na celom svete, vrátane tých najserióznejších, priniesli rozhovor s kresleným Homerom Simpsonom.
Všetky príklady spája snaha spraviť posolstvo „viac sexi“. Tento pojem sa začal vo veľkom používať po tom, čo britská BBC obvinila legendárneho mediálneho poradcu Tonyho Blaira Alaistara Campbella, že pred vojnou v Iraku tlačil na to, aby vládna správa o tamojšom zbrojnom programe bola „viac sexi“.
Ako vidno, skrášľovanie reality môže sledovať aj veľmi vážne ciele a mať veľmi vážne následky. Nie je nič zlé na tom, ak sa ľudia chcú zabávať a ak im médiá sprostredkujú únik z reality. Zlé je, keď médiá začnú pod tlakom zábavychtivého davu vydávať tento únik za realitu a fakty nahrádzať fikciou.
Autor: zástupca šéfredaktora denníka SME