Divadlo je o sebe aj o nás

Novotvar „Middentity“ je podtitul 16. ročníka pripravovaného medzinárodného festivalu Divadelná Nitra. Vznikol z dvoch slov – middle a identity a chce vyjadriť myšlienku hľadania identity stredu. Tá je kľúčom k výberu inscenácií, ktoré sa

Romana Maliti je už niekoľko rokov členkou dramaturgickej rady pre výber zahraničných inscenácií na medzinárodnom festivale Divadelná Nitra.Romana Maliti je už niekoľko rokov členkou dramaturgickej rady pre výber zahraničných inscenácií na medzinárodnom festivale Divadelná Nitra. (Zdroj: ARCHÍV R.M.)

Novotvar „Middentity“ je podtitul 16. ročníka pripravovaného medzinárodného festivalu Divadelná Nitra. Vznikol z dvoch slov – middle a identity a chce vyjadriť myšlienku hľadania identity stredu. Tá je kľúčom k výberu inscenácií, ktoré sa

v septembri predstavia na našej najväčšej divadelnej prehliadke. SME sa zhováralo s jednou z jej usporiadateliek, ROMANOU MALITI.


Čím sa inšpirujete doma pri výbere zahraničných predstavení?

„Som typ divadelného prijímateľa, ktorý sa snaží vnímať a reflektovať najmä niečo nové, formálne i obsahovo. Preto sa snažím sledovať a podporovať mladých tvorcov na Slovensku. Musím povedať, že dosť často som zo slovenského divadla skôr sklamaná. Neinšpiruje ma do takej miery, ako by som chcela.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Čo vám na ňom prekáža?

„Uzavretosť. A fakt, že mladí tvorcovia vôbec nemajú možnosť sa presadiť. Mená sa na stálych scénach opakujú, a často bez toho, že by výsledky boli pre divadelné prostredie podstatné. A je mi tiež ľúto, že je tu veľmi oklieštená alternatívna scéna.“

Ako hodnotíte výber domácich inscenácií, ktoré sa predstavia na festivale?

„Slovenská sekcia programu prezentuje to najlepšie z poslednej sezóny, čo sa zvykne potvrdiť aj oceneniami na Dos­kách. Tie sa často zhodujú s výberom.“

Aký máte vzťah k týmto predstaveniam?

„Som veľmi rada, že tento rok uvedieme predstavenia ako Dr. Gustáv Husák, v ktorom sa vyjadrujeme k našim dejinám a snažíme sa zamyslieť nad identitou krajiny, jej históriou a pamäťou. Páči sa mi, že sme kultúrne otvorení, a že na prehliadku príde aj maďarské Jókaiho divadlo z Komárna s Dostojevským ako významný reprezentant slovenskej divadelnej tvorby. Vážim si, že je tu nezávislý projekt mladej režisérky Aleny Lelkovej, vychádzajúci zo slovenskej literárnej tradície, Jurgova Hana, a aj to, že v programe figuruje Portia Coughlanová, teda náš príspevok k intepretácii dnes veľmi vychytenej írskej dramatičky Mariny Carr.“

SkryťVypnúť reklamu

Čo vás pri hodnotení vybraných predstavení ovplyvňuje?

„Konečný výber je výsledkom spojenia trendu v danej krajine a osobného vkusu. Ale vychádza aj z predpokladov, čo by mohlo zaujímať slovenského diváka. Reagujeme na našich konzultantov v príslušných krajinách, sledujeme recenzie a kritikov. Okrem toho za predstaveniami cestujeme, snažíme sa ich vidieť naživo vo vnútornom divadelnom kontexte.“

Aké divadlo je vám blízke?

„V našej dramaturgickej rade má každý pomerne vyhranený názor, k akému divadlu ako jednotlivec inklinuje. Ja osobne mám veľmi rada divadlo smerom viac na východ, najmä ruské.“

Nemáte pocit, že výber inscenácií na festival podlieha hlavne západným divadelným trendom?

„Možno má niekto podobný pocit. No myslím si, že naša divadelná kultúra je natoľko uzavretá, že doslova potrebuje vonkajšie impulzy, aj také, ktoré sú našej kultúre a mentalite veľmi vzdialené a v istom zmysle nepochopiteľné, či už západné, stredné alebo východné.“

SkryťVypnúť reklamu

Na tohtoročnom festivale Nová Dráma sa dosť hovorilo o postdramatickom divadle. Ako vnímate tento pojem? Odrazí sa aj na Divadelnej Nitre?

„Nitriansky festival sa snaží diváka aj vzdelávať a konfrontovať ho s inými zážitkami. Vďaka nedávnemu vydaniu prekladu publikácie nemeckého teatrológa Hansa-Thiesa Lehmanna sme sa dozvedeli, že tento pojem je veľmi dôležitý pre vnímanie súčasného divadla.“

V čom je dôležitý?

„Podstatne nahradil a doplnil to, čo poznáme pod názvom post­moderné divadlo. Stal sa významným termínom pre nové tendencie od 70. rokov po súčasnosť. Táto teória podporuje vnímanie nových podôb divadelnosti a uvažovanie o tom, čo je a čo už nie je divadlo. Lehmann tvrdí, že väčšina divákov je nastavená na vnímanie klasických textov. Aj v nových, postdramatic­kých divadelných formách však nájdeme umeleckú autenticitu. Len slová pre jej pomenovanie nám chýbajú.“

SkryťVypnúť reklamu

Prečo chodia podľa vás dnes ľudia do divadla?

„Hádam preto, aby sa o sebe viac dozvedeli. Dúfam, že o­krem zábavy a emocionálnej prechádzky nachádzajú v súčasnom divadle aj príležitosť na zamyslenie.“

Ktoré predstavenia z pripravovanej zahraničnej ponuky oceňujete?

„Vážim si všetky inscenácie v programe, pretože sú výsledkom hodín diskusií a úvah s mojimi vzácnymi kolegami a riaditeľkou Darinou Károvou. Myslím, že sa nám podarilo skombinovať kolekciu rôznorodých divadelných poetík a prístupov. Určite si každý divák v programe nájde to svoje.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 580
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 298
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 711
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 107
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 331
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 920
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 403
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu