BRUSEL. Európska únia je na pokraji obchodnej vojny s USA. Americký Kongres vyžaduje, aby sa kontroloval obsah všetkých kontajnerov s tovarom, ktoré mieria do amerických prístavov, vrátane tých naložených v Európe. Únia a jej firmy taký krok považujú za technicky nemožný.
Myslia to vážne
Na obsahu zákona, o ktorom si Európania dlho mysleli, že nemá šancu prejsť, sa minulý týždeň zhodli americká Snemovňa reprezentantov i Senát. Ešte ho síce nepodpísal prezident George Bush, očakáva sa však, že tak urobí - podľa amerických médií možno už v najbližších dňoch.
Cieľom normy je ďalej posilniť ochranu USA pred terorizmom, teda odhaliť možnú bombu vnútri kontajnera. Preto bude musieť akýkoľvek tovar z tretích štátov mieriaci do amerických prístavov prejsť špeciálnym presvietením, scanningom, v mieste nákladu.
Pokiaľ zákon vstúpi do platnosti, kontroly začnú platiť najskôr o tri, maximálne o päť rokov.
Vysoké náklady
„Bude to mať ohromne negatívne dôsledky na biznis, pretože dôjde k blokáde nášho exportu do USA,“ povedal SME vysoký úradník komisie z oddelenia ciel a daní. Podľa neho bude musieť dôjsť k prebudovaniu európskych prístavov, pretože na také kontroly nie sú logisticky pripravené, čo si vyžiada investície v radoch miliárd eur.
V Rotterdame, v jednom z najväčších prístavov v Európe, stojí jeden skener na kontajnery okolo 14 miliónov eur, a v súčasnosti ich tam kontrolujú 5 percent.
„Sme schopní skontrolovať maximálne 7 až 8 percent kontajnerov. Američania však chcú 100 percent,“ dodal s tým, že „zatiaľ to nevyzerá, že by sa o náklady chceli USA podeliť.“
Európska únia je najväčším obchodným partnerom USA. Denne medzi oboma kontinentmi dôjde k obchodu v sume 1,7 miliardy eur a kontajnery sa rátajú na tisícky. Len z Rotterdamu denne odíde do Ameriky 660 kontajnerov. Z belgických Antverp ich v minulom roku zamierilo do USA a Kanady deväť miliónov.
Kontrola jedného kontajnera trvá najmenej pätnásť minút. To by sa však mohlo predĺžiť až na niekoľko desiatok minút, pretože americký zákon bude vyžadovať elektronické odosielanie obsahu kontajnera do USA a spätné povolenie na transport.
Obchodníci varujú
„Na obchod to môže mať katastrofálne dôsledky. Až 90 percent tovaru z Európy do Ameriky sa preváža v kontajneroch,“ povedal k tomu Carlos Gonzáles z BusinessEurope, najväčšej obchodnej loby v únii. „Neprotestujeme len my. Spoločný list proti tejto iniciatíve podpísala aj Americká obchodná komora,“ dodal.
Európska únia zatiaľ vylúčila odvetné opatrenia, hoci zástupcovia komisie priznávajú, že ich o to firmy žiadali. Brusel sa zatiaľ spolieha na loby eurokomisárov Lászlóa Kovácsa a Petera Mandelsona, ktorí zákon označili za „unilaterálny, disproporčný a kontraproduktívny“. Vec je natoľko vážna, že Európska komisia zvažuje sťažovať sa na USA u Svetovej obchodnej organizácie. „Musíme sa totiž pýtať, čo sa stane s takými strategickými informáciami, ako napríklad o tom, čo je v každom kontajneri, ktorý bude naložený, alebo len preložený v Európe,“ povedal jeden z euroúradníkov.