LONDÝN. Aj napriek tomu, že mladí ľudia využívajú internet na stretávanie s virtuálnymi či skutočnými priateľmi a nový mobil majú vždy po roku, len málo z nich vníma tieto vymoženosti ako technológiu.
Napríklad len 16 percent mladých ľudí požíva slová ako „sociálna sieť“. Vyplýva to zo štúdií spoločnosti Microsoft a Viacom, ktoré v 16 krajinách skúmali 18–tisíc ľudí vo veku 8 až 24 rokov.
„Mladí ľudia nevnímajú techniku ako oddelenú súčasť života. Je to prirodzená súčasť ich života,“ povedal viceprezident International insight divízie MTV Andrew Davidson. „Hovoriť s nimi o význame techniky v ich živote, je ako hovoriť s deťmi v osemdesiatych rokoch o význame hojdačky či telefónu pre ich spoločenský život – sú neviditeľné,“ pokračuje Davidson.
Najpoužívanejšie slová ako napríklad „napáliť“ či „stiahnuť“ sa viažu na získavanie obsahu zadarmo. Prieskumníci zistili, že mladý Číňan pracujúci s počítačom má v priemere 37 priateľov, ktorých nikdy osobne nestretol. Jedna tretina britských tínedžerov si zasa nevie predstaviť život bez herných konzol. Rýchlosť a spôsob, akým mladí techniku prijímajú, sa líši podľa miestnej kultúry.
Rozdielny prístup
Napríklad pre Japoncov je najdôležitejším elektronickým zariadením mobilný telefón, keďže v menších domoch poskytuje súkromie. Mladí Japonci však v priemere majú len jedného on-line priateľa, ktorého nikdy nestretli. Svetový priemer je pritom päť.
Drvivá väčšina ich rovesníkov z Číny má týchto priateľov viac. Číňania vo veku od 8 do 14 rokov sú zároveň jedinou skupinou v tomto veku, ktorá uprednostňuje on-line zábavu pred televíziou.
Zmeny vo vnímaní technológií mladými ľuďmi pozorne sledujú aj reklamné agentúry. „Marketing zameraný na mladých ľudí považuje vodcov mienky za úzku skupinu. Tá sa však dnes oveľa zväčšila,“ povedal Davidson.
Rodičia, ktorí majú obavu z toho, že ich deti vyrastajú obklopené technikou, môžu byť podľa výskumu pokojní. Najpopulárnejšie činnosti súčasnej generácie sa od tej predošlej príliš nelíšia.
U štrnásťročných je najobľúbenejšou činnosťou sledovanie televízie, za ktorým nasleduje počúvanie hudby a priatelia. S pribúdajúcim vekom sa na prvé miesto v rebríčku začína posúvať hudba na úkor televízie.