Budúcnosť rádií nepatrí regiónom

Manažéri Jemných melódií nepočúvali vlastný vkus, ale prieskumy cieľovej skupiny svojich poslucháčov. Rýchly úspech presvedčil aj regulátora, ktorý novej stanici vydal licenciu na ďalších osem rokov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ – ČTK)

BRATISLAVA. Rada pre vysielanie a retransmisiu v júni udelila novú licenciu celoslovenskému rádiu Jemné melódie. Projekt, ktorý vznikol iba pred rokom, presvedčil regulačný orgán o svojej opodstatnenosti, a môže pokračovať v najbližších ôsmich rokoch. Licenčná rada týmto rozhodnutím potvrdila známy trend posilňovania celoslovenských staníc na úkor menších regionálnych rádií.

„Členovia rady vyhodnotili, že projekt Jemné melódie dokáže najlepšie využiť uvoľnené frekvencie,“ povedal kancelár licenčnej rady Ľuboš Kukliš. Práve tento projekt sa nedávno vzdal takmer všetkých svojich licencií, pretože jeho manažéri nesúhlasili s podmienkami, ktoré od nich regulátor vyžadoval.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Rozhodli dovtedajšie výsledky

Do výberového konania sa dostalo niekoľko lukratívnych frekvencií v ekonomicky príťažlivých lokalitách vrátane Bratislavy alebo Košíc. Licenčná rada vyberala z desiatky rôznych projektov, väčšinou išlo o existujúce stanice.

Jemné melódie boli v tendri miernym favoritom, pretože o ich silné frekvencie takmer nikto iný nebojoval. Z úplne nových rádií bolo v hre iba bratislavské lokálne Rádio Metropola, ktoré zastupoval známy moderátor Ľudovít „Mravec“ Jakubove a ešte miestne Rádio Prešov na východe Slovenska. O vstup do éteru sa uchádzali aj dve zatiaľ internetové rádiá. Rockovú hudbu presadzovalo ROCKJAM rádio a netradičný alternatívno-edukatívny formát ponúklo rádio s výstredným názvom Šrotowisko.

Členovia licenčnej uprednostnili istotu pred experimentami a po niekoľkýkrát odmietli ponúknuté alternatívne rádiá. Z pohľadu rozmanitosti rádií sa tak zatiaľ nedočkáme výrazných zmien.

SkryťVypnúť reklamu

Hustejšie aj u veľkých

Naopak, priostruje sa konkurencia na celoslovenskom trhu, kde už dnes pôsobí sedem komerčných rádií. Aby všetky prežili, musia sa výraznejšie vyprofilovať, a nájsť dieru na trhu v podobe hudobného formátu, ktorý je atraktívny pre zaujímavú skupinu poslucháčov.

Ako prvému sa to pred rokmi podarilo Rádiu Expres, ktoré uspelo s účinným hitovým formátom. Základom úspechu je výber určitých nosných skladieb a ich časté opakovanie. Hudobný profil a nasadzovanie konkrétnych piesní sa určuje na základe hĺbkových prieskumov trhu a priameho testovania na vzorke poslucháčov.

Ide len o dojem

Práve táto stratégia priniesla úspech aj Jemným melódiám, ktoré sa v priebehu jedného roka dostali medzi tri najpočúvanejšie súkromné stanice, a majú tendenciu ďalej rásť. Dnes už notoricky známy slogan „viac hudby a menej slov“ naznačuje ďalší súčasný trend vo vysielaní moderných rádií. Okrem reklám sa rádiá obmedzujú na sporadické vstupy, v ktorých propagujú sami seba, svoj hudobný formát, a často opakované slogany.

SkryťVypnúť reklamu

Aj preto väčšina poslucháčov verí, že Rádio Expres má najrýchlejší dopravný servis, že len Jemné melódie hrajú 12 piesní za sebou, prípadne, že Rádio Viva hrá pre radosť. Nezáleží na tom, koľko poslucháčov naozaj počúva danú stanicu, ale koľko z nich si na ňu v pravom momente spomenie, keď ich osloví prieskumná agentúra. Rozhlasové „peoplemetre“ sa zatiaľ nepoužívajú a výsledky počúvanosti sú preto závislé od vedomia respondenta.

Autor: Juraj Koiš (Autor je šéfredaktorom odborného serveru RadioTV.sk)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 348
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 922
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 690
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 158
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 813
  6. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 174
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 688
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 610
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu