BRATISLAVA. Rada pre vysielanie a retransmisiu v júni udelila novú licenciu celoslovenskému rádiu Jemné melódie. Projekt, ktorý vznikol iba pred rokom, presvedčil regulačný orgán o svojej opodstatnenosti, a môže pokračovať v najbližších ôsmich rokoch. Licenčná rada týmto rozhodnutím potvrdila známy trend posilňovania celoslovenských staníc na úkor menších regionálnych rádií.
„Členovia rady vyhodnotili, že projekt Jemné melódie dokáže najlepšie využiť uvoľnené frekvencie,“ povedal kancelár licenčnej rady Ľuboš Kukliš. Práve tento projekt sa nedávno vzdal takmer všetkých svojich licencií, pretože jeho manažéri nesúhlasili s podmienkami, ktoré od nich regulátor vyžadoval.
Rozhodli dovtedajšie výsledky
Do výberového konania sa dostalo niekoľko lukratívnych frekvencií v ekonomicky príťažlivých lokalitách vrátane Bratislavy alebo Košíc. Licenčná rada vyberala z desiatky rôznych projektov, väčšinou išlo o existujúce stanice.
Jemné melódie boli v tendri miernym favoritom, pretože o ich silné frekvencie takmer nikto iný nebojoval. Z úplne nových rádií bolo v hre iba bratislavské lokálne Rádio Metropola, ktoré zastupoval známy moderátor Ľudovít „Mravec“ Jakubove a ešte miestne Rádio Prešov na východe Slovenska. O vstup do éteru sa uchádzali aj dve zatiaľ internetové rádiá. Rockovú hudbu presadzovalo ROCKJAM rádio a netradičný alternatívno-edukatívny formát ponúklo rádio s výstredným názvom Šrotowisko.
Členovia licenčnej uprednostnili istotu pred experimentami a po niekoľkýkrát odmietli ponúknuté alternatívne rádiá. Z pohľadu rozmanitosti rádií sa tak zatiaľ nedočkáme výrazných zmien.
Hustejšie aj u veľkých
Naopak, priostruje sa konkurencia na celoslovenskom trhu, kde už dnes pôsobí sedem komerčných rádií. Aby všetky prežili, musia sa výraznejšie vyprofilovať, a nájsť dieru na trhu v podobe hudobného formátu, ktorý je atraktívny pre zaujímavú skupinu poslucháčov.
Ako prvému sa to pred rokmi podarilo Rádiu Expres, ktoré uspelo s účinným hitovým formátom. Základom úspechu je výber určitých nosných skladieb a ich časté opakovanie. Hudobný profil a nasadzovanie konkrétnych piesní sa určuje na základe hĺbkových prieskumov trhu a priameho testovania na vzorke poslucháčov.
Ide len o dojem
Práve táto stratégia priniesla úspech aj Jemným melódiám, ktoré sa v priebehu jedného roka dostali medzi tri najpočúvanejšie súkromné stanice, a majú tendenciu ďalej rásť. Dnes už notoricky známy slogan „viac hudby a menej slov“ naznačuje ďalší súčasný trend vo vysielaní moderných rádií. Okrem reklám sa rádiá obmedzujú na sporadické vstupy, v ktorých propagujú sami seba, svoj hudobný formát, a často opakované slogany.
Aj preto väčšina poslucháčov verí, že Rádio Expres má najrýchlejší dopravný servis, že len Jemné melódie hrajú 12 piesní za sebou, prípadne, že Rádio Viva hrá pre radosť. Nezáleží na tom, koľko poslucháčov naozaj počúva danú stanicu, ale koľko z nich si na ňu v pravom momente spomenie, keď ich osloví prieskumná agentúra. Rozhlasové „peoplemetre“ sa zatiaľ nepoužívajú a výsledky počúvanosti sú preto závislé od vedomia respondenta.
Autor: Juraj Koiš (Autor je šéfredaktorom odborného serveru RadioTV.sk)