WASHINGTON. Boeing vyhral v súboji s Airbusom bitku, no vojna ešte chvíľu potrvá. Hoci európsky gigant v produkcii lietadiel Airbus mal v súboji s americkou firmou päť rokov navrch, zdá sa, že jeho stratégia teraz nemusí fungovať. Airbus A380, ktorý si získal prezývku „supejumbo“, zatiaľ nie je takou bombou, ako sa predpokladalo, a Boeing 787 zvaný „dreamliner“ je na druhej strane nevídaným hitom. A to ho ešte ani neotestovali.
Boeing nedávno verejnosti predstavil dlhoočakávaný prírastok do svojej flotily, sedem-osem-sedmičku. Ide o prvé lietadlo americkej spoločnosti po 13 rokoch a zdá sa, že Boeing ním vykročí tým správnym smerom. Už dnes má takmer sedemsto istých zákaziek na výrobu dreamlinera, medzi nimi aj poľské aerolinky Lot či český Travel Service.
Začiatkom júla bol v celkovom počte objednávok Airbus stále pred Boeingom, v dlhodobom počte zákaziek však získava na sile práve americký producent.
Ľahší a menej paliva
Najviac sa odberatelia tešia na to, že nový boeing minie o pätinu menej paliva než porovnateľné lietadlo. Polovicu ľahkej konštrukcie lietadlo totiž tvoria plastové kompozity (uhlíkové vlákno), ktoré nahradili hliník a oceľ.
Keďže zvyšujúce sa ceny ropy priviedli mnoho leteckých spoločností ku krachu a zisky ostatných znížili na minimum, menšia spotreba paliva je vítaná. Najbližšie dve desaťročia plánuje americká fabrika vyrobiť dvetisíc nových lietadiel. Už dnes prijíma iba objednávky, ktoré budú doručené do roku 2015.
To, v čom je Dreamliner novátorský, môže byť aj jeho mínusom – nad využitím kompozitov v leteckej doprave stále visia otázniky. Veď niektoré sa príliš neosvedčili ani pri bicykloch.
Cieľom oboch výrobcov je zlacniť leteckú prepravu, ale používajú na to odlišnú taktiku. Airbus prišiel s obrom, ktorý prepraví neuveriteľné množstvo cestujúcich, Boeing zas má menšie, ale ultraľahké lietadlo.
Airbus v kríze
Európsky gigant nie je v kríze prvý rok. Najprv Washingtonu prekážali štátne dotácie, teraz prechádza veľkou reštrukturalizáciou, zmenou manažmentu a nedarí sa mu plniť zákazky na superjumbo. Mnohé letecké spoločnosti od zmlúv odstúpili, iné o tom rozmýšľajú. Nehovoriac o penále, ktoré bude musieť Airbus pretrpieť.
A aj keď chce reformou znížiť čas vývoja pre nové produkty z ôsmich na šesť rokov, nie je jasné, či to pomôže. Nová verzia populárneho Airbusu A350 XWB nebude predsa hotová do roku 2013.
Konkurenciu nového Dreamlinera brali šéfovia Airbusu dlho na ľahkú váhu. Nereagovali dostatočne ani vtedy, keď pred tromi rokmi Boeing oznámil svoje plány. Už vtedy Airbus zaostával s objednávkami pri svojich novších typoch lietadiel.
Politici da dohodli
Do roku 2010 sa zisky európskej firmy majú znížiť o takmer sedem miliárd dolárov, píše agentúra Bloomberg. Dovtedy preto uvažuje nad prepustením desaťtisíc zamestnancov.
Airbus a jeho materská spoločnosť EADS boli hlavnou témou aj nedávneho stretnutia nemeckej spolkovej kancelárky Angely Merkelovej a francúzskeho prezidenta Nicolasa Sarkozyho.
Dohodli sa na ukončení dvojitého manažmentu EADS. Francúz Louis Gallois zostal šéfom EADS a Nemec Tom Enders sa zas stane riaditeľom Airbusu. Okrem Airbusov vyrába EADS aj vesmírne rakety Ariane, systémy jadrových zbraní pre Francúzsko a bojové stíhačky pre Nemecko.