BRATISLAVA. Na slovenských cestách za posledných šesť mesiacov výrazne pribudlo dopravných nehôd, pri ktorých zomierajú ľudia. Od roku 2003 počet mŕtvych výrazne klesol, v roku 2006 stúpol len mierne. Prvý polrok 2007 sa tento trend výrazne potvrdil. V porovnaní s vlaňajším prvým polrokom počet mŕtvych stúpol takmer o 20 percent.
Najhorší je piatok
Kým v prvom polroku 2006 zomrelo 236 osôb, tento rok na cestách našlo smrť až o 58 vodičov a spolujazdcov viac. Stúpol aj počet zranených.
Najhorší zo všetkých mesiacov bol práve uplynulý jún a najviac mŕtvych zaznamenali minulý týždeň v piatok. Piatok je všeobecne deň, keď zomiera najviac ľudí. Nasleduje pondelok. Najlepšie je na tom víkend – sobota, nedeľa.
Prečo bol najhorší jún, polícia nevie jednoznačne vysvetliť. Vplyv veľkých horúčav sa potvrdiť nedá. Minulý rok zomrelo najviac ľudí v auguste. Nehôd sa vlani stalo najviac v októbri a najmenej v apríli.
Príčina smrti: privysoká rýchlosť
Najčastejšou príčinou smrteľných nehôd je už niekoľko rokov vysoká rýchlosť. Aj preto sa zomiera oveľa viac mimo miest a obcí ako v nich, hoci celkovo je nehôd viac v obciach.
V roku 2006 zomrelo 340 ľudí v aute, 194 chodcov a 45 cyklistov.
Výrazne zlepšenie na cestách zaznamenali štatistiky v roku 2005. Polícia to vtedy vysvetľovala aj nákupom šiestich nových automobilov s radarmi, ktoré merajú rýchlosť na diaľnici, alebo akciou Jastrab, pri ktorej nasadili na cesty veľké množstvo hliadok.
Nové policajné vedenie Jastrabov zrušilo, ale tvrdí, že dopravné akcie na cestách pokračujú.
Podľa hovorcu policajného prezídia Martina Korcha pripravujú teraz viaceré opatrenia, ktoré by mali nehodovosť znížiť. Dopravní policajti by mali dostať lepšie prístroje na zisťovanie rýchlosti a použitie návykových látok. Pomôcť má aj nový zákon o cestnej premávke. Ten by mal vodičov prísnejšie postihovať. Konkrétnosti zo zákona zatiaľ polícia aj ministerstvo vnútra taja.
Policajný prezident Ján Packa nariadil na konkrétnych úsekoch, kde je viac nehôd, prísnejšie postihy pre vodičov. Niektorí právnici už proti tomu protestovali a považujú to za protizákonné. Obrátili sa preto aj na Generálnu prokuratúru, ktorá to skúma.
Postihovať sa má podľa nich všade rovnako. Policajt sa však môže pri riešení priestupku rozhodnúť, akú pokutu dá a či ho nevyrieši len dohovorom.
Ministerstvo: Môžu za to vodiči
Práve na nový zákon sa rezort vnútra spolieha najviac. Prírastok smrteľných nehôd vysvetľuje nedisciplinovanosťou vodičov. Povedal to hovorca Erik Tomáš.
„Zákon predstavíme verejnosti v najbližších týždňoch. Už takmer pred pol rokom sme spustili aj preventívnu akciu s názvom Vidieť a byť videný. Záujem o reflexné predmety bol taký veľký, že sa veľmi rýchlo minuli, a preto sme nútení objednať ďalšie a zároveň sa snažíme osloviť aj súkromné spoločnosti, aby sa k akcii pridali,“ hovorí Tomáš.
V obci päťdesiatka
Policajný prezident Ján Packa už dávnejšie povedal, že podľa nového zákona sa bude v obci jazdiť len 50-kilometrovou rýchlosťou.
Polícia uvažuje aj o tom, že na niektorých úsekoch umožní jazdiť rýchlejšie ako 130 kilometrov za hodinu. V zákone sa to zrejme neobjaví.
Packa tiež chce, aby sa vodiči trestali aj podľa toho, či ide o ich prvú nehodu, alebo už niekoľkú v poradí.
Smrečan:Je to kríza
O smrti na cestách sme hovorili s prezidentom Ústredného automotoklubu JURAJOM SMREČANOM.
Čím si nárast mŕtvych vysvetľujete?
„Nepriaznivý stav sme predpovedali. Niekto je za to zodpovedný. Východisko vidíme v serióznej prevencii. Ak sa s ňou nezačne, trend vývoja nehodovosti bude takýto. Dopravná výchova sa vôbec neučí, pritom by sa mala už na základnej škole. Z roka na rok jazdí na cestách viac áut. Predá sa asi stotisíc nových, päťdesiattisíc sa dovezie. Jazdia na stále tých istých cestách. Na vláde je sympatické, že chce vybudovať diaľnicu.“
Čo si myslíte o akciách typu Jastrab?
„Túto aktivitu polície podporujeme. Disciplinovaný vodič sa nemá čoho obávať. Polícia nie je na ceste preto, aby šikanovala, ale aby si vynútila zákon. V tomto im držíme palce.“
Chystajú sa prísnejšie tresty pre vodičov. Pomôže to?
„Návrh zákona zatiaľ nepoznáme. Domáhame sa ho už asi mesiac a pol, hovoril som s jeho tvorcom, ale je to vraj zatiaľ rezortné tajomstvo. Ja nie som zástancom tvrdých represií.“
Jazdia vodiči agresívnejšie na Slovensku ako v zahraničí?
„Áno. Je to dané asi psychologickou zábranou a rôznymi historkami o tom, akí sú policajti v zahraničí. Pokuty sú tiež na západe vyššie. Ja som mal aj pozitívne skúsenosti, keď ma zastavili, ale napríklad v Poľsku sme sa dohodnúť nevedeli.“
(mož)
Opravujú diaľnicu medzi Trnavou a Bratislavou
Medzi Trnavou a Bratislavou zažívajú vodiči veľké zápchy. Národná diaľničná spoločnosť tam opravuje cestu. Obmedzenia sú podľa ministerstva dopravy plánované do 29. júla. Dovtedy sa bude opravovať smer z Trnavy do Bratislavy. Z Bratislavy do Trnavy by mali byť opravy hotové už zajtra.
V lete sa však počíta s úpravou viacerých diaľničných úsekov.
Hovorca ministerstva Marián Jánošík hovorí, že je veľmi ťažké určiť, kedy je na diaľnici najmenší počet áut, pretože je dlhodobo preťažená. Vodiči sa sťažujú na to, prečo opravy prebiehajú cez deň, a nie napríklad v noci. „Vzhľadom na intenzitu dopravy na diaľnici D1 nie je možné vykonávať práce bez obmedzenia dopravy,“ povedal Jánošík.
Šoférujte! Nekochajte sa ako Hrušínský
Hrušínský (vzadu) sa pri svojej jazde opäť kochal. Zrazilo ho vlastné auto.
Rudolf Hrušínský sa v úlohe lekára vo filme Vesničko má středisková stal legendárnou postavou aj vďaka tomu, ako šoféroval auto. Kochá sa letnou krajinou, básni pri tom a nedáva pozor, čo sa deje okolo. Jedna nehoda strieda druhú, ale lekár z každej patálie so šťastím vyviazne.
Pred takýmto šoférovaním a nepozornosťou za volantom varuje počas prázdnin vo svojom odporúčaní slovenská polícia dovolenkových vodičov.
Nebezpečné rozptýlenia
Nemusí pritom ísť o neskúsených šoférov, skôr ide o rozptýlenie, ktoré cesta a okolie v lete núkajú. Podobne ako Hrušínský pri prechádzkach krajinou zabudnú pri sledovaní prírody a pamätihodností sledovať, čo sa deje na ceste, a nestíhajú reagovať na neočakávané situácie. Dobrá rada na cestu - šoférovať by mal za rodinu na ceste ten, kto si vie pohľad na turistické atrakcie odoprieť.
V letnom období stúpa počet nehôd spôsobených cudzincami. Vodiči vyrážajú na cesty, ktoré nepoznajú, sledujú len dopravné značky a občas zazmätkujú, pretože zabudnú na autá okolo seba.
Takéto riziko hrozí aj slovenským autám na zahraničných cestách.
Odporúčania polície
Polícia v materiáli Leto na cestách varuje aj pred ďalšími rizikovými faktormi: na vyťažených cestách zvykne byť viac vozidiel, chodcov i cyklistov, ktorí sú pri nehodách najzraniteľnejší.
„Ponáhľajme sa pomaly a buďme k sebe ohľaduplní, lepšie je stratiť pár minút v živote ako život za minútu,“ odporúča polícia.
Projekt Pohoda za volantom ako základné pravidlá odporúča tieto: Nelepte sa na autá pred vami, nerobte zbytočne myšičky, neblikajte na pomalšie autá a skúste sa v zácpe nestresovať.
(mch)