BRATISLAVA. Učitelia sa viac snažia riešiť prípady šikanovania na školách, hovoria oslovení odborníci. Potom, ako sa niekoľkým prípadom venovali aj médiá, sa školy viac boja zatvárať pred problémom oči, povedala psychologička Eva Smiková. Podobná situácia je podľa Michaely Veselej z českého ministerstva vnútra aj v Česku.
„Učitelia sa oveľa viac boja, že budú zodpovední a trestaní, ak sa také niečo bude diať,“ povedala Smiková z bratislavského Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie. Kedysi sa viac báli, že zverejnením problému utrpí povesť školy. „Školy prestávajú problém 'tutlať'. Učitelia a najmä riaditelia škôl si uvedomujú, že by im mohol prerásť cez hlavu,“ hovorí Veselá.
Podstatne jednoduchšie by podľa Smikovej bolo, keby sa učitelia dokázali šikanovaniu vyhnúť, ako ho potom trestať. „Nemajú však v rukách nástroje a zručnosť, aby vedeli, ako na to.“ Musia navyše podľa nej odučiť veľké množstvo učiva a nemôžu tak napríklad zisťovať, kto v triede má schopnosť ostatných žiakov viesť.
Páchatelia sú zvyčajne obľúbení, a o to ťažšie sa obetiam presviedča okolie, že ich trápi uznávaný spolužiak, hovorí Alena Žabková z Pedagogicko-psychologickej poradne v Kysuckom Novom Meste.
Presné informácie o šikanovaní chýbajú. „Na rozsiahlejší prieskum nemáme zdroje ani dosť odborníkov,“ posťažovala sa Žabková. Sklamaná je aj Ivana Škodová, ktorá v roku 1998 zostavila štúdiu, ako bojovať proti šikanovaniu na školách.