Už siedmy rok sa konala v divadle Thalia v Hamburgu prehliadka inscenácií hier súčasných nemeckých dramatikov, súťaž nových a mladých autorov, ako aj čítanie dramatických textov, kde predstavili aj dve slovenské hry.
Aké témy teraz „letia“ v nemeckej dráme? Zdá sa, že z Veľkej Británie importovaná éra „cool-dramatiky“, ktorá našla mnohých nemeckých obdivovateľov a nasledovníkov, už pominula a na nemecké scény sa opäť – už po koľký raz! – vracajú drámy individuálnych ľudských osudov a v menšej miere i politické hry.
V inscenáciách, s ktorými do Hamburgu pricestovali najvýznamnejšie súbory z Nemecka, Rakúska i Švajčiarska, sme sa stretli s témou otcovstva, so širokou škálou rôznych možností rodinného súžitia. Politické hry však z nemeckých javísk nikdy nezmizli, ani tento rok nie.
Na prvom mieste azda treba spomenúť hru nositeľky Nobelovej ceny Elfriede Jelinekovej Ulrike Maria Stuart; drámu, v ktorej sa konfrontujú historické osudy škótskej, ale aj anglickej kráľovnej s osudmi ľavicových teroristiek nemeckej skupiny RAF zo 60. rokov Ulrike Meinhofovej a Gudrun Ensslinovej. Publikum však nadchol aj ďalší z nemeckých pokusov o vyrovnanie sa s nacizmom a antisemitizmom v monodráme Josefa Bierbichlera Kálanie dreva. Kus práce.
Ďalšie inscenácie sa venovali stále živej téme spolupráce so štátnou bezpečnosťou v bývalej NDR, osudom moslimských žien a masovým fenoménom futbalového ošiaľu Elfriede Jelineková v hre Športový chór.
Ale čo nemeckí mladí začínajúci autori? V súťaži do 40 rokov sa zišlo – ako zakaždým – okolo stovky hier a posudzovalo ich 27 umelcov divadla Thalia, až kým nevybrali štyroch finalistov. Všetky štyri hry naštudovali a v jediný večer pod názvom Dlhá noc autorov aj uviedli divadelníci súboru Thalia.
Spomedzi štyroch hier sa dve zaoberali – a veľmi vtipne (!) – sexom, ďalšie dve vzťahmi v rodine; politikou sa nezaoberala žiadna, sociálnou problematikou tak trochu všetky, ale iba okrajovo. Napokon boli udelené dve ceny: o jednej hlasovali diváci a udelili ju sexuálnej komédii Sathyana Remesha Celé pravdy, cenu odbornej poroty získala trpká komédia mladej dramatičky Catherine Aignerovej o vzťahoch v trojgeneračnej rodine Za očami.
Súčasťou podujatia bolo aj verejné čítanie dramatických textov. Jeden večer zahrali vynikajúci herci hamburského Schauspielhausu dve slovenské hry: Jaskynnú pannu Evy Maliti-Fraňovej a Plyš Michala Hvoreckého. Píšem zahrali, lebo naozaj išlo o inscenované čítanie a herci v spolupráci s mladými režisérmi vytvorili na malom priestore plastické a živé postavy. Početné publikum spontánne reagovalo a večer sa skončil živou diskusiou prítomných autorov, divadelníkov a divákov.
Slovenský večer mal aj vtipný názov: Schnitzel & Gulasch. Celkom vystihol našu geografickú a azda aj mentálnu polohu.
Autor: Martin Porubjak (Autor je dramaturg a režisér)