BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť podľa agentúry SITA vypísala tender na systém elektronického mýta. Súčasťou projektu za 20 miliárd korún bez dane z pridanej hodnoty je postavenie aj prevádzkovanie vyberanie poplatkov pre autá ťažšie ako 3,5 tony na 2 400 kilometroch slovenských diaľnic a vybraných ciest prvej triedy. Podmienky súťaže predpokladajú zmluvu na štrnásť rokov, z toho rok na vybudovanie systému a trinásť rokov s päťročnou opciou.
Hovorca ministerstva dopravy Marián Jánošík potvrdil, že Národná diaľničná spoločnosť, ktorá systém obstaráva, odoslala oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania do Úradného vestníka Európskej únie. Oficiálne však bude vyhlásený až po tom, ako ho vestník uverejní. Malo by sa tak stať v najbližších dňoch. Informácie agentúry komentovať nechcel.
Finále s piatimi
Podľa SITA sa bude víťaz vyberať v takzvanej užšej súťaži, do ktorej pozvú maximálne päť záujemcov. Žiadosti o zaradenie do užšej súťaže by mali záujemcovia predložiť do piatku budúceho týždňa, kvalifikačné doklady potom do konca augusta. Obálky s ponukami plánujú otvárať 7. decembra tento rok. Samotný systém by mal byť postavený a pripravený na štart približne rok po tomto termíne.
Päť záujemcov, ktorí sa dostanú do užšej súťaže, chce štátna diaľničná firma vybrať na základe viacerých kritérií. Bodovo najprv ohodnotí referencie (maximálne 200 bodov, každá referencia za 20 bodov), vlastné imanie (40 bodov), obrat (40 bodov) a bežnú likviditu (40 bodov).
Záujem o účasť v tendri potvrdilo pre SITA päť firiem. Ide o spoločnosti SANEF, Siemens, Slovak Telekom a Kapsch a slovensko-švajčiarske konzorcium ToSy, ktoré tvoria spoločnosti Tesla Stropkov, Elektrovod Holding Bratislava a švajčiarske firmy Ascom a Fela.
Kompletná dodávka
Tender by mal prebehnúť ako takzvaná služba DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj a preveď. Finančné prostriedky získané z výberu mýta pritom budú príjmom diaľničnej spoločnosti ako verejného obstarávateľa. Budúci poskytovateľ služby bude musieť akceptovať podmienku, že prvé peniaze dostane až po tom, čo obstarávateľ začne dostávať peniaze z vybratého mýta.
Vláda pred dvoma týždňami určila cenu mýta. Minister dopravy Ľubomír Vážny vtedy povedal, že súťažné podklady k tendru majú zvýhodniť satelitný systém mýta pred mikrovlnným. V informáciách o vyhlásení tendra nič také nie je.
Napriek nižším ako pôvodne navrhovaným sadzbám diaľničná spoločnosť očakáva, že ročné príjmy z výberu mýta dosiahnu predpokladaných 4 až 4,5 miliardy korún. Používanie nálepiek pre osobné automobily nateraz zostáva v platnosti, vláda však zvažuje v budúcnosti zaviesť výber mýtneho aj pre túto kategóriu vozidiel.
Ministerstvo dopravy nedávno predložilo do pripomienkového konania aj návrh rezortnej vyhlášky, ktorou sa ustanovuje vymedzenie úsekov diaľnic a ciest s elektronickým výberom mýta a jednotné podmienky ich užívania. Podľa návrhu má mýtny systém obsahovať 2435 kilometrov diaľnic a ciest vrátane úsekov spoplatnených nulovou sadzbou mýta.
Minimálne požiadavky
Pri konečnom výbere uchádzača bude diaľničná spolčnosť zvažovať celkovú cenu aj efektivitu výberu mýta. Záujemcovia musia zložiť zábezpeku na zabezpečenie viazanosti ponuky vo výške 10 miliónov korún, dosahovať ročný obrat minimálne 3 miliardy korún, vlastné imanie vo výške najmenej 800 miliónov korún a bežnú likviditu (pomer pohľadávok a finančného majetku ku krátkodobým záväzkom) na úrovni aspoň 1,1.
Autor: pst