BRATISLAVA. Predajcovia najpredávanejších značiek áut na Slovensku tvrdia, že klimatizácia je už súčasťou bežnej ponuky pri väčšine nových áut. Výnimku tvoria autá z najnižšej triedy, ktoré znižujú podiel klimatizovaných áut na celkovom predaji. Medzi modelmi vlastnej značky sú často najpredávanejšie.
Škoda Auto predala vlani s klimatizáciou 40 percent Fabií a takmer 90 percent Octavií. „Kúpiť Škodu Superb bez klimatizácie by zrejme nešlo,“ povedal Peter Pokorný zo Škoda Auto Slovakia.
Predajcovia luxusnejších značiek, napríklad Mercedesov, Chryslerov či BMW hovoria, že v posledných dvoch rokoch predávali iba autá s klimatizáciu a len výnimočne s mechanickou.
Leto nie je iné
Predaj klimatizovaných áut v letnom období podľa Škoda Auto mierne rastie, nie je to však pravidlo. Z jej štatistík vyplýva, že dopyt po klimatizovaných Octaviách je v lete vyšší, no o Fabiách to neplatí.
Manažér predaja Kia Motors Roman Portašík tvrdí, že u nich je podiel vozidiel s klimatizáciou stabilný počas celého roka. Kia má v ponuke dva modely bez klimatizácie v štandardnej výbave. Najlacnejšieho modelu Picanto sa predáva 95 percent bez klimatizácie. O triedu vyšší model Rio sa už väčšinou predáva s klimatizáciou.
Obchodný riaditeľ Citroen Slovakia Štefan Harabin hovorí, že výkyvy v predaji klimatizovaných áut počas jednotlivých ročných období sa porovnávať nedajú. Myslí si, že percento predaja áut s klimatizáciou je už celoročne vysoké. „Predať nové auto bez klimatizácie je dnes takmer nemožné.“
Predaj neklimatizovaných automobilov však odhaduje Harabin na 25 percent z predaja všetkých modelov. Citroen má v ponuke len jeden model, ktorý nemá klimatizáciu v štandardnej výbave.
Podiel klimatizovaných áut podľa hovorkyne Peugeot Slovakia Ivany Orviskej tiež závisí od modelu. „Pri najlacnejšom Peugeote 107 je podiel klimatizovaných áut len 21 percent, o triedu vyššie je nad 50 percent.“
Áut bez klimatizácie sa vyrába stále menej. „Vyrábame vyše 90 percent áut s klimatizáciou,“ povedala Anna Maťová z PSA Peugeot Citroen Slovakia. Prevláda pritom ručná klimatizácia.
Volkswagen u nás predáva 68 percent áut s klimatizáciou, napríklad najpredávanejšie modely Polo či Golf sú stále v ponuke aj bez nej. Zákazníci tak podľa Ľubomíra Beňoviča z firmy získavajú značkové auto za menej peňazí.
Podľa údajov od najpredávanejších automobilových značiek majú klimatizáciu približne tri štvrtiny nových áut. V Česku je to podľa prieskumu MF Dnes osem z desiatich áut.
Ojazdené sú v lete drahšie
Predajcovia ojazdených vozidiel potvrdzujú, že autá bez klimatizácie sa aj z ich ponuky postupne vytrácajú. Klimatizované auto chcú všetci, okrem ľudí, ktorí potrebujú hocijaké auto za čo najmenej peňazí. „Drahšie autá strednej a vyššej triedy sú bez klimatizácie prakticky nepredajné,“ povedal riaditeľ výkupu AAA Auto Petr Vaněček.
Podiel záujmu o klimatizované ojazdené autá je podľa neho premenlivý dokonca i podľa aktuálneho počasia. Na jar a v lete je najvyšší obrat, čo tlačí ceny nahor. Za klimatizované auto sú podľa Vaněčka dnes preto ochotní zaplatiť aj o 30–tisíc korún viac ako možno o dva mesiace.
Manažér predaja z bazára Darexu Peter Ďurný odhaduje, že v lete predaj klimatizovaných áut stúpne asi o 20 percent. Podľa neho chce dnes klimatizované auto takmer každý a aj zákazník, ktorý si kupuje vozidlo v zime, pár tisíc za klimatizáciu navyše oželie.