Klimatizácia je už samozrejmosťou

Autá bez klimatizácie sa z ponuky predajcov vytrácajú. Kupujú ich ľudia, ktorí chcú lacné auto.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME – PAVOL FUNTÁL)

BRATISLAVA. Predajcovia naj­predávanejších značiek áut na Slovensku tvrdia, že klimatizácia je už súčasťou bežnej ponuky pri väčšine nových áut. Výnimku tvoria autá z najnižšej triedy, ktoré znižujú podiel klimatizovaných áut na celkovom predaji. Medzi modelmi vlastnej značky sú často naj­predávanejšie.

Škoda Auto predala vlani s klimatizáciou 40 percent Fabií a takmer 90 percent Octavií. „Kúpiť Škodu Superb bez klimatizácie by zrejme nešlo,“ povedal Peter Pokorný zo Škoda Auto Slovakia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Predajcovia luxusnejších značiek, napríklad Mercedesov, Chryslerov či BMW hovoria, že v posledných dvoch rokoch predávali iba autá s klimatizáciu a len výnimočne s mechanickou.

SkryťVypnúť reklamu


Leto nie je iné

Predaj klimatizovaných áut v letnom období podľa Škoda Auto mierne rastie, nie je to však pravidlo. Z jej štatistík vyplýva, že dopyt po klimatizovaných Octaviách je v lete vyšší, no o Fabiách to neplatí.

Manažér predaja Kia Motors Roman Portašík tvrdí, že u nich je podiel vozidiel s klimatizá­ciou stabilný počas celého roka. Kia má v ponuke dva modely bez klimatizácie v štandardnej výbave. Najlacnejšieho modelu Picanto sa predáva 95 percent bez klimatizácie. O triedu vyšší model Rio sa už väčšinou predáva s klimatizáciou.

Obchodný riaditeľ Citroen Slovakia Štefan Harabin hovorí, že výkyvy v predaji klimatizovaných áut počas jednotlivých ročných období sa porovnávať nedajú. Myslí si, že percento predaja áut s klimatizáciou je už celoročne vysoké. „Predať nové auto bez klimatizácie je dnes takmer nemožné.“

SkryťVypnúť reklamu

Predaj neklimatizovaných automobilov však odhaduje Harabin na 25 percent z predaja všetkých modelov. Citroen má v ponuke len jeden model, ktorý nemá klimatizáciu v štandardnej výbave.

Podiel klimatizovaných áut podľa hovorkyne Peugeot Slovakia Ivany Orviskej tiež závisí od modelu. „Pri najlacnejšom Peugeote 107 je podiel klimatizovaných áut len 21 percent, o triedu vyššie je nad 50 percent.“

Áut bez klimatizácie sa vyrába stále menej. „Vyrábame vyše 90 percent áut s klimatizáciou,“ povedala Anna Maťová z PSA Peugeot Citroen Slovakia. Prevláda pritom ručná klimatizácia.

Volkswagen u nás predáva 68 percent áut s klimatizáciou, napríklad najpredávanejšie modely Polo či Golf sú stále v ponuke aj bez nej. Zákazníci tak podľa Ľubomíra Beňoviča z firmy získavajú značkové auto za menej peňazí.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa údajov od najpredávanejších automobilových značiek majú klimatizáciu približne tri štvrtiny nových áut. V Česku je to podľa prieskumu MF Dnes osem z desiatich áut.

Ojazdené sú v lete drahšie

Predajcovia ojazdených vozidiel potvrdzujú, že autá bez klimatizácie sa aj z ich ponuky postupne vytrácajú. Klimatizované auto chcú všetci, okrem ľudí, ktorí potrebujú hocijaké auto za čo najmenej peňazí. „Drahšie autá strednej a vyššej triedy sú bez klimatizácie prakticky nepredajné,“ povedal riaditeľ výkupu AAA Auto Petr Vaněček.

Podiel záujmu o klimatizované ojazdené autá je podľa neho premenlivý dokonca i podľa aktuálneho počasia. Na jar a v lete je najvyšší obrat, čo tlačí ceny nahor. Za klimatizované auto sú podľa Vaněčka dnes preto ochotní zaplatiť aj o 30–tisíc korún viac ako možno o dva mesiace.

SkryťVypnúť reklamu

Manažér predaja z bazára Darexu Peter Ďurný odhaduje, že v lete predaj klimatizovaných áut stúpne asi o 20 percent. Podľa neho chce dnes klimatizované auto takmer každý a aj zákazník, ktorý si kupuje vozidlo v zime, pár tisíc za klimatizáciu navyše oželie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 674
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 457
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 733
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 412
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 448
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 598
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 975
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 194
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu