BRATISLAVA. Pri meškaní autobusov je uplatňovanie si nároku škody z omeškanie zložitejšie. Každá spoločnosť v rámci Slovenska má vypracovaný svoj vlastný prepravný poriadok, a teda aj pravidlá pri odškodňovaní. "Lehoty a spôsoby riešenia sporov si určí každá spoločnosť sama," povedal hovorca SAD Zvolen Marek Modranský. Európska únia totiž zatiaľ neurčila pravidlá aj pre trh autobusovej dopravy a nereguluje ho.
Preto je dôležité, aby pasažier vedel, s ktorou dopravnou spoločnosťou cestuje a aké sú jej interné predpisy. SAD Zvolen napríklad považuje za meškanie, ak sa autobus oneskorí viac ako 20 minút alebo vôbec nejde. Vtedy má nárok na preplatenie kúpenej miestenky alebo lístka v plnej výške. "Ak autobus mešká z nepredvídateľných okolností, ktoré nemôže prepravca ovplyvniť, cestujúci má nárok na zľavu alebo inú náhradu," povedal Modranský. Potvrdenie mu vystaví vodič. Spoločnosť vie posúdiť oprávnenosť žiadosti aj na základe času, ktorý sa nachádza na lístku. Poškodený môže žiadať o potvrdenie meškania spojov až do 30 dní. Spoločnosti väčšinou každú sťažnosť prehodnocujú osobitne a pristupujú k nim individuálne.