BRATISLAVA. Ak mešká let, ktorý prevádzkuje dopravca z členského štátu Európskej únie, cestujúci má nárok na odškodné až do 600 eur, teda bezmála 20-tisíc korún. Výška náhrady závisí od vzdialenosti letu. "Smernica sa týka všetkých leteckých spoločností bez ohľadu na to, či ide o klasickú alebo nízkonákladovú leteckú spoločnosť," povedal hovorca SkyEurope Tomáš Kika.
Nariadenie únie platí aj pre takzvané charterové lety, ktoré lietajú zväčša do dovolenkových destinácií. Podľa tohto nariadenia má v prípade dvoj- a viachodinového meškania cestujúci nárok na jedlo a občerstvenie. Spoločnosť by mu okrem toho mala ponúknuť bezplatne dva telefónne hovory, telexy, faxy alebo e-maily. Keď sa očakáva, že čas odletu bude aspoň deň po pôvodne oznámenom odlete, spoločnosť musí cestujúcemu zabezpečiť aj hotelové ubytovanie a prepravu medzi letiskom a miestom ubytovania.
Peniaze môže získať späť
"Pri meškaní letu viac ako päť hodín sme povinní upozorniť cestujúceho na možnosť, že buď využije meškajúci let, alebo mu vrátime peniaze, alebo poletí iným letom našej spoločnosti," povedal Kika. V prípade, ak si zákazník vyberie úhradu, spoločnosť by mu mala do siedmich dní peniaze vyplatiť v hotovosti, elektronickým bankovým prevodom, bankovým príkazom alebo šekom. Cestujúci si môže vybrať aj úhradu v cestovných poukážkach alebo cez niektoré zo služieb leteckej spoločnosti.
Spoločnosti nemusia platiť náhradu, ak lety zrušili najmenej dva týždne pred odletom a cestujúcich na to upozornili. "Taktiež neplatíme náhradu v prípade, že sme museli zrušiť let pre poveternostné podmienky, štrajk alebo skryté technické problémy, ktoré znemožnili odlet," povedal Kika. Starostlivosť o cestujúcich čakajúcich na náhradný alebo meškajúci let môže podľa nariadenia únie dopravca obmedziť alebo odmietnuť, ak by "samotné poskytnutie starostlivosti spôsobilo ďalšie meškanie".
Podmienky si treba prečítať
Ak mešká tzv. charterový let podľa prezidenta Asociácie cestovných kancelárií Róberta Kohlmanna by vám letecká spoločnosť mala poskytnúť občerstvenie. "Ak je s tým problém, cestujúci sa môže obrátiť na cestovnú kanceláriu," povedal Kohlmann. Ak sa mu v takomto prípade skráti pobyt na dovolenke, mal by zákazník od cestovnej kancelárie dostať služby, ktoré si objednal a vopred zarezervoval. "Ak nie, má právo na finančnú náhradu alebo poskytnutie ďalšej služby," povedal Kohlmann. Nie vždy to však musí platiť. Klient by si preto pred odchodom na dovolenku mal podľa Kohlmann preštudovať podmienky zmluvy alebo sa pripoistiť aj pre tento prípad.
Naštudovanie podmienok odporúča to aj Andrej Šulka z tlačového oddelenia ministerstva hospodárstva. "Okrem nariadenia EÚ všetko závisí aj od iných okolností, napríklad od uzatvorených zmlúv, na ktoré sa vzťahuje zákon o zájazdoch a podmienkach podnikania v cestovnom ruchu. Dôležité sú tiež ustanovenia Občianskeho zákonníka a v konečnom dôsledku aj zákona o ochrane spotrebiteľa," povedal Šulka. V prípade, že dôjde k porušeniu zákona, tak sa niektoré porušenia riešia cez Slovenskú obchodnú inšpekciu alebo si ich cestujúci musia uplatniť v občianskoprávnom konaní.
Za meškanie sa považuje
- lety do 1500 km - 2 hodiny a viac
- lety od 1500 do 3500 km - 3 hodiny a viac
- lety nad 3500 km - 4 hodiny a viac
Náhrada
- 250 eur lety s trasou do 1500 km
- 400 eur lety s trasou medzi 1500 km až 3500 km
- 600 eur ostatné lety nad 3500 km
Pozn.: Finančná náhrada môže byť znížená na polovicu, ak meškanie lietadla nepresiahne 2, 3 alebo 4 hodiny.
Cesta v nižšej triede
- 30 percent ceny letenky na lety do 1500 km
- 50 percent ceny letenky na lety od 1500 do 3500 km
- 75 percent ceny letenky na lety nad 3500 km
Pozn.: Spoločnosť uhradí cestujúcemu percento ceny letenky do 7 dní, ak ho umiestni do nižšej triedy ako mal kúpenú letenku.
Zdroj: Nariadenie 261/2004ES