Zuzana Železníková je nižšej postavy. Rada šoféruje veľké autá a auto zohralo hlavnú úlohu aj pri výbere jej prvého zamestnania.
Ako 22-ročná sa prihlásila na pozíciu obchodného zástupcu Coca-Coly v Košiciach. Veľkou motiváciou bolo práve auto. Firma ho ponúkala ako ďalší benefit k platu. Jej kariéra sa v rámci Coca-Coly posúvala postupne. Po dvoch rokoch odišla do Bratislavy a stala sa šéfkou pobočky pre Bratislavu a Západoslovenský kraj. Všimli si ju „lovci“ talentov a dostala ponuku z Heinekenu: mala spoluvytvárať obchodné zastúpenia na Slovensku. Brala to ako veľkú výzvu. Vyberala ľudí, vytvárala tímy, bola súčasťou rozmachu firmy na Slovensku.
Približne po dvoch rokoch práce v Heinekene jej vtedajší generálny riaditeľ ponúkol pozíciu brand development manažéra, aby vytvorila novú značku. Vtedy si myslela, že je to za trest. Dovtedy pracovala len v predaji, nemala skúsenosti s marketingom. S odstupom času to hodnotí ako šťastie a vynikajúcu školu. Dnes prikladá marketingu a obchodu rovnakú dôležitosť.
Tradičný a mystický Kelt
Z prieskumov zistili, že na Slovensku zákazníkom chýba niečo tradičné a zároveň mystické. Tak vymysleli značku Kelt. Predtým ako názov vytvorili, prečítala a preštudovala množstvo kníh. Záležalo jej na tom, aby sa presvedčila, že Kelti skutočne prešli cez územie Slovenska.
Tvrdenie, že chute piva sa v súčasnosti unifikujú, odmieta. „Ten, kto to povedal, pivu nerozumie.“ Corgoň, Zlatý Bažant, Martiner a Kelt sú chuťovo neporovnateľné. Globálne značky typu Heineken chutia všade rovnako, „tak to musí byť. Aj náš Zlatý Bažant sa licenčne vyrába v Rusku, ale dbáme o to, aby sa dodržala jeho receptúra a chutil rovnako“.
Pri predstave, že by si zamestnanec Heinekenu objednal konkurenčné pivo, neskrýva rozčúlenie. „Nemá nikde napísané, že nemôže. Je to však proti etike.“ Podľa nej musíte veriť svojim značkám, „keď im veríte a ste o tom presvedčený, vtedy sa možete stať dobrým obchodníkom “.
Železníková rýchlo rozpráva, temperament cítiť z každého jej gesta.
Nemyslí si však, že všetci musia byť rovnako dynamickí. Podstatné je mať vlastný názor, byť o ňom presvedčený a odvahu si za ním stáť. Verí, že „keď dáte do práce vášeň, kus seba, niet sily, ktorá by vás zastavila“.
Libanon je za odmenu
Post generálnej riaditeľky v Libanone vníma ako ocenenie svojej práce. Heineken má vo svete okolo stoosemdesiat generálnych riaditeľov vrátane troch žien.
V biznise s prevahou mužov ako je pivovarníctvo, nie je hendikepom byť ženou. „Lepšie si zapamätáte pár žien v spoločnosti stovky chlapov.“
So svojím ohodnotením je spokojná. „Vždy som fungovala v mužskom svete a viem si vybojovať svoje miesto. Keby som nebola spokojná, bojovala by som o to, ale nepoužila by som argumentáciu muž-žena.“
Je prvým človekom z východnej Európy, ktorý ide na pozíciu generálneho riaditeľa mimo európskeho teritória. Keby ju poslali kamkoľvek, berie to ako výzvu. Myslí si, že jej kariéra a práca v spoločnosti Heineken bola aj o troche šťastia: byť v správny čas na správnom mieste. Prispel k tomu tiež bývalý generálny riaditeľ na Slovensku, ktorý dával priestor Slovákom a v centrále Heinekenu v Amsterdame prezentoval ich prácu.
Libanon Zuzana Železníková považuje za osobnú aj profesijnú výzvu. V tejto krajine je približne 40 percent kresťanov a 60 percent Moslimov. Z tohto pohľadu bude nevyhnutné hľadať iné marketingové a obchodné riešenia a prístupy v riadení ľudí, na aké bola zvyknutá doteraz. Teší sa na to a je presvedčená, že ju to posunie dopredu.
Do Libanonu odchádza spolu so životným partnerom. V súkromí nebolo jednoduché o novej misii rozhodnúť. Keby partner nesúhlasil, do Libanonu nejde. „Firma má pre mňa veľkú hodnotu a práca ma napĺňa, ale nie za cenu vzťahu.“
V práci trávi veľa času. Všetko doháňa cez víkend. Pracovné nasadenie sa začína už o siedmej ráno, „večer rovná čiara do postele“.
Napriek tomu, že nie je práve dobrým príkladom, svojim zamestnancom radí, aby si našli rovnováhu medzi prácou a osobným životom. Niekedy radšej predčasne odíde z práce, aby ľudia nemali pocit, že tam musia byť s ňou. Neskôr sa však do firmy vráti a úlohy dokončí.
Viac na www.leaders.sk